Wykorzystanie przez nauczyciela rozmaitych narzędzi i strategii może niewątpliwie przyczynić się do poprawy praktyk pedagogicznych oraz zmienić podejście do oceny ucznia. W zręcznych rękach nauczyciela proponowane podczas szkolenia teorie uczenia zostaną przekształcone w strategie uczenia się, co może skutkować:
• wzrostem motywacji i zainteresowania uczniów lekcją czyli podniesieniem pozytywnych postaw wobec nauki i osiąganiem przez nich lepszych wyników w nauce,
• obserwowalną poprawą zachowania, większym zdyscyplinowanie na lekcji;
• przyjęciem odpowiedzialności przez uczniów za własną naukę, mniejszym scedowaniem niepowodzeń na czynniki zewnętrzne;
• podejmowaniem ryzyka w procesie uczenia się.
Cel: umiejętność konstruowania zadań w formie rozprawki, które:
Warsztaty będą prowadzone w formie rozprawki i tak jak, każda rozprawka będą składały się ze wstępu (tezy/hipotezy), rozwinięcia (argumentów) oraz zakończenia (potwierdzenia tezy lub potwierdzenia/obalenia hipotezy)
1. Wstęp ( faza oczekiwania)
Cele warsztatów:
a) Odniesienie się do wiedzy i doświadczeń z którymi uczniowie przyszli na zajęcia (włączając w to nieporozumienia, błędy etc)
b) Skierowanie uwagi na zagadnienie, którym uczniowie będą się zajmować
c) Ustalenie celów lekcji
d) Dostarczenie kontekstu dla zrozumienia nowych pojęć
e) Zmotywowanie uczniów i zaangażowanie ich do udziału w lekcji
f) Pokazanie im jak to czego się za chwilę dowiedzą mogą wykorzystać praktycznie w codziennym życiu
2. Rozwinięcie (faza budowania wiedzy)
Cele warsztatów:
a) konfrontacja oczekiwań z rzeczywistością
b) poszukiwanie informacji
c) analiza materiału
d) zadawanie pytań
3. Zakończenie (faza podsumowania)
Cele warsztatów:
a) podsumowanie
b) wymiana opinii na temat: co zrobić z nową wiedzą, jak ją zastosować w praktyce
c) zadanie dodatkowych pytań.
Podczas warsztatów przećwiczone zostaną strategie i metody, które sprawdzą się na poszczególnych etapach lekcji.
Faza wstępna |
Budowanie wiedzy |
Podsumowanie |
1. Klasyczna burza mózgów i jej odmiany 2. KWL 3. Think –Pair – Share (pomyśl -podziel się) 4. Mix – freeze –pair 5. Structured Overwiew 6. What –So What –Now What 7. Tablica pytań 8. Mapa semantyczna
|
1. Value Line (linia wartości) 2. Paired Reading/ Paired summarizing
3. Reading and Questioning 4. Directed Reading Activity (DRA) czyli czytanie ze zrozumieniem nadzorowane przez nauczyciela 5. Directed Reading and Thinking Activity (DRA) 6. SQ3R (2PSPS) 7. Aktywne dyktando 8. Jigsaw
|
1.Value Line (linia wartości) 2. Burza mózgów i jej odmiany 3. What –So What –Now What 4. Strategie metapoznawcze a) Pytania b) UNM c) 3-2-1 d) Ile procent / Jaka ocean. e) Wiem / Nie wiem
5.Wstań –Siadaj: zwycięzca bierze wszystko
|