Konspekt lekcji języka angielskiego zgodny z modelem lekcji 4ALL
Etap: gimnazjum – kontynuacja nauki języka
Temat: Historia i zabytki
Londynu.
Cel: Poznanie zabytków i historii Londynu. Ćwiczenie umiejętności czytania i słuchania ze zrozumieniem, pisania oraz
komunikacji w języku
obcym.
Pytanie kluczowe: Co warto zwiedzić w Londynie?
Efekty: uczniowie:
a) znają: podstawowe zabytki Londynu, ich historię, znają związane z nimi sławne osoby, wydarzenia, daty.
b) potrafią: odpowiedzieć na przedstawione pytanie kluczowe i
uzasadnić swoje zdanie.
Concept: Podróże.
Content: Zabytki i atrakcje Londynu – związane z nimi osoby, daty, wydarzenia. Opis miasta. Wyrażanie opinii/preferencji.
Most: Moja podróż do Londynu
Etap |
Opis |
Doświadcz |
Cel: Stworzyć sytuację, w której mogą znaleźć się uczniowie i która będzie wymagała od nich podjęcia decyzji. Zadanie: Uczniowie oglądają, krótką scenkę dotyczącą kłótni dwójki młodych ludzi. Ken i Anna wygrali 3 dniową wycieczkę do Londynu. Chcą zobaczyć jak najwięcej w jak najkrótszym czasie. Problem w tym, że mają niewielką wiedzę i nie są w stanie efektywnie zaplanować pobytu. Ocena: Stopień zaciekawienia tematem, reakcja uczniów.
|
Porozmawiaj |
Cel: Przeanalizować sytuację zaobserwowaną w etapie 1, ustalić co uczniowie wiedzą, co zrobili by na miejscu Kena i Anny. Zadanie: · Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie sytuacji, żeby zorientować się czy zrozumieli scenkę. · Następnie prosi ich o zastanowienie się jak według nich czuja się główni bohaterowie, jak oni czuliby się na ich miejscu, i co by zrobili. · Uczniowie w grupach dzielą się swoimi uwagami i wspólnie szukają rozwiązania problemu, następnie dzielą się uwagami z klasą. Ocena: Wkład uczniów w pracę grupy, ich zaangażowanie, umiejętność współpracy z innymi.
|
Wyobraź sobie |
Cel: tworzenie mentalnego obrazu tematu, jego wizualizacja Zadanie: · Nauczyciel pokazuje uczniom sławny Londyński autobus, pyta czy wiedzą co to jest, następnie prosi ich o zamknięcie oczu na minutę i wyobrażenie sobie, że właśnie jadą tym autobusem po Londynie zobaczyć najciekawsze ich zdaniem atrakcje (Żeby pomóc uczniom „zanurzyć się” w temat, włącza hałas zatłoczonego miasta). · Uczniowie w parach opisują co widzieli (ćwiczą mówienie i słuchanie ze zrozumieniem) · Następnie robią listę atrakcji, które znają i dzielą się swoimi spostrzeżeniami na forum klasy. · Nauczyciel notuje informacje uczniów na tablicy wykorzystując strategię KWL*. Ocena: Zaangażowanie uczniów w wizualizację, wkład w pracę zespołu nad ustaleniem co wiedzą na temat Londynu oraz czego chcieliby się dowiedzieć.
|
Podążaj za nauczycielem |
Cel: Przekazanie uczniom informacji na temat Londynu, zapoznanie ich z zabytkami, historią, udzielenie odpowiedzi na postawione przez nich pytania. Zadanie: · Nauczyciel zapoznaje ich z tematem prowadząc interaktywny wykład, wykorzystując przygotowaną przez siebie prezentację multimedialną. · Uczniowie w trakcie wykładu robią notatki i starają się znaleźć odpowiedzi na postawione przez siebie pytania. · Uczniowie najpierw w parach a następnie wspólnie z nauczycielem uzupełniają tabelę KWL. Ocena: Stopień opanowania wiedzy przez uczniów, zaangażowanie w wykład, zrobione notatki. Cel: Zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce. Zadanie: Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy (London Quiz), prosi ich o przeczytanie pytań i udzielenie odpowiedzi (jeśli potrafią). Ocena: Zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce. Ćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, słuchania oraz pisania.
|
Rozszerz |
Cel: Przeniesienie zdobytej wiedzy poza środowisko szkolne. Uczniowie mają tydzień na wykonanie pracy projektowej w grupach. Zadanie: · Nauczyciel informuje uczniów, że ich zadaniem będzie przekazanie wiedzy, którą zdobyli na lekcji Kenowi i Annie w wybrany przez siebie sposób aby pomóc im w zaplanowaniu zwiedzania Londynu. Ustala kryteria oceny pracy, wybór formy zostawia uczniom. · Uczniowie w grupach (3-4 osoby) decydują o formie, sposobie wykonania zadania, dzielą się obowiązkami.
Ocena: Zaangażowanie uczniów, umiejętność współpracy. Cel: Krytyczna ocena swojej pracy, wyciągnięcie wniosków z uwag nauczyciela, dopracowanie szczegółów. Zadanie: Uczniowie w ramach pracy domowej pracują nad projektem, konsultując się w miarę potrzeb z nauczycielem. Ocena: Stopień zaangażowania uczniów, ich umiejętność oceny własnej pracy, chęci współdziałania, umiejętności rozwiązywania problemów, które pojawiły się w trakcie realizacji zadania.
|
Przedstaw. |
Cel: Prezentacja projektów. Świętowanie sukcesu. Zadanie: Uczniowie dzielą się wiedzą, którą zdobyli. Oceniają swoje własne propozycje i decydują, która prezentacja najbardziej pomogłaby Kenowi i Annie w podjęciu decyzji. Ocena: Zaangażowanie uczniów w prezentację projektów, entuzjazm, kreatywne podejście do tematu. |
Formy prezentacji materiału przez uczniów obejmowały: blog z wycieczki do Londynu, http://welovelondon.bloog.pl , nagrany wywiad z królową i jej mężem, mini przewodnik po Londynie „Top 10 in London” (prezentacja multimedialna), artykuł dla Travel Planet.
Autor: Agnieszka Kielar