Uwaga-ARCS Kellera


I etap lekcji-UWAGA

Pytanie kluczowe: Kto z nas nigdy nie był w sytuacji subiektywnej nieobecności?

Czyli w sytuacji, w której uwaga zostaje skierowana mimowolnie na bodźce, które nie są w danej chwili pożądane. Czytam książkę i nie wiem o czym, jestem na wykładzie i nie wiem o czym jest mowa itd. Efektywność zapamiętywania informacji w tym momencie spada znacznie, utracone zostają informacje, mniej pamiętamy.

Uwaga jest pierwszym kluczowym warunkiem motywowania uczniów

Jak utrzymać uwagę przez dłuższy czas? Są dwa sposoby

Niespodziewane pobudzenie

 

Nauczyciel na początku lekcji przedstawia jakąś nietypową sytuację aby zyskać zainteresowanie. Wykorzystuje zaskakujące, absurdalne zdarzenia.

Niespodziewane pobudzenie - opiera się na idei, że aby zwrócić uwagę uczniów na określone treści należy spowodować nagłe lub nieoczekiwane zmiany w  środowisku (odruch orientacji).

Taktyki, które można wykorzystać to:

  • Zmiana głosu.
  • Zmiana natężenia światła.
  • Przedstawienie zaskakujących faktów, opowiadania, dowcipów.
  • Wprowadzenie osobistej, emocjonalnej treści.

 

Zupełne inne przedstawienie matematyki-osobista narracja

Zmienność

 

Zmienność jest związana z utrzymaniem uwagi niż jej zdobywaniem. Na przykład, przełączanie się z  wykładu na opowiadanie lub symulację czy aktywność fizyczną.   


Strategie pozyskania uwagi

konkretność

 

  • Użyj anegdoty, studiów przypadków, biografii itp.
  • Zmieniaj ton głosu i swoją pozycję.
  • Zmieniaj polecenia zgodnie z koncentracją, uwagą uczniów.
  • Używaj ilustracji, tabel.

Przykład z lekcji fizyki

 

Odpowiedz na pytanie dwukrotnie: pierwszy raz przed lekcją i ponownie po koniec

  • Napisz TAK jeśli zgadzasz się ze stwierdzeniem,

  • Napisz NIE jeśli nie zgadzasz się ze stwierdzeniem,

Odpowiedź przed lekcja

Odpowiedź przed lekcja

Zygzak mówiąc sobie, że jest szybki chce ten sam odcinek drogi pokonać w dłuższym czasie niż jego rywale?

Odpowiedź po lekcji

Po lekcji uzasadnij swój wybór:( jeżeli zmieniłeś zdanie to dlaczego? Jeżeli nie zmieniłeś zdania to również postaraj się uzasadnić swój wybór)

 

 

konflikt

  • Podaj taką treść, która wydaje się sprzeczna z dotychczasowym doświadczeniem ucznia.
  • Przedstaw przykłady, które nie są  i takie, które  są zwiazane bezpośrednio z pojęciem.
  • Wprowadzenie dwóch równie prawdopodobnych faktów i zasad, z których tylko jedna może być prawdą.
  • Wizualne reprezentacje jakiegoś ważnego obiektu lub zbioru idei i relacji. 

humor

 

  • Użyj zabawnych analogii do wyjaśnienia i podsumowania.
  • Wykorzystaj techniki kształcące kreatywność, aby uczący  mógł sam stworzyć niezwykłe analogie 

zróżnicowanie

Daj uczniom możliwość wyboru tematów, projektów i zadań, które są związane z ich osobistymi zainteresowaniami.

Przykład zastosowania na lekcji wychowawczej

I etap lekcji -uwaga i nadanie znaczenia.

Nawiązanie do tematu.

Nauczyciel: Dlaczego trudno się zmotywować i realizować swoje marzenia?

 

Nauczyciel: Ludzie nie dzielą się na biednych i bogatych tylko na tych zdecydowanych i niezdecydowanych, tak jak nie ma słabych uczniów tylko są ci, którzy się nie zdecydowali coś w swoim życiu zmienić.

Oglądanie filmu „ wyjście ze strefy komfortu”

Nauczyciel: Pomyśl chwilkę i zastanów się co zrobił główny bohater? Jak go opiszesz? Jak oceniasz jego zachowanie?

 

 

Nauczyciel: Porozmawiaj chwilkę ze swoim kolegą. Wymieńcie się doświadczeniami na temat tego filmu, spróbujcie przedyskutować i wyciągnąć z dyskusji wnioski.

Nauczyciel wychodzi w trakcie oglądania filmu z dwoma uczniami i przedstawia im instrukcje do odegrania scenki.

Scenariusz scenki:

Kasia: Idę dzisiaj do galerii polookac trochę idziesz?

Mariola: Jutro jest matma?

Kasia: Daj spokój szkoda czasu, jestem beznadziejnym przypadkiem i tak mi nie wyjdzie.

Mariola: Chciałaś być architektem a bez matmy nie masz szans i jeszcze grozi Ci powtarzanie klasy…

Kasia : No najgorsze, że jestem zagrożona, matka urwie mi głowę i nici z wakacji.

Mariola: Dawaj pouczymy się i zadasz, przepiszesz zadania domowe.

Kasia: A co z galerią? Tam wszyscy się zbierają. Będą wkurzeni jak do nich nie pójdę?

Nauczyciel komentuje odegraną scenkę i wcześniej pokazany film:

Co łączy tych dwoje bohaterów chłopca z filmu i Kasię? Co ich różni?

Na jakie ryzyko naraża się Kasia kiedy zrezygnuje z przebywania w galerii i weźmie się do nauki?

Na jakie szykany naraził się chłopiec z filmu i dlaczego?

Prezentacja multimedialna. Nauczyciel wyjaśnia co to jest strefa komfortu. Wspólne opracowanie definicji.

Nauczyciel : Na czym polegała strefa komfortu bohatera filmu? Jakie były konsekwencje wyjścia ze strefy komfortu bohatera filmu? Dlaczego trudno się zmotywować i wyjść ze strefy komfortu? Na podstawie filmu zastanów się co dzieje się gdy ktoś zaczyna inaczej się zachowywać niż reszta tego od niego oczekuje?

Czas przeznaczony :20 minut     

Przykład zastosowania na lekcji fizyki

Temat: Czy ciężko podgrzać wodę? Ciepło właściwe.

 

Na omawianej lekcji wykorzystałam model motywacyjny ARCS Kellera. Zaplanowałam lekcję dzieląc ja na 4 części, które zgodnie z sugestią autora koncepcji nazwałam:

1. część –Uwaga

2. część-Znaczenie

3 cześć- Zaufanie

4 cześć- Satysfakcja

Pierwsza cześć lekcji związana była z ukierunkowaniem uwagi uczniów na omawiane zagadnienia. Postawiłam więc sobie pytanie„ jak zwrócić uwagę uczniów i zainteresować ich tematem?”

Zastosowałam strategie, które mają spowodować pobudzenie i otwartość na nowe treści, wykorzystałam element zaskoczenia, podając absurdalny przykład podgrzewania grzałką basenu. Uczniowie zobaczyli problem, który należy rozwiązać. Miało to pomóc w wygenerowaniu pytania kluczowego. Uczniowie weszli w rolę. Zaczęłam tak...

„Zamknijmy oczy i wyobraźmy sobie duży basen ( ile litrowy) pełen wody, zanurzamy w nim nogę i czujemy, ze woda jest strasznie zimna, bardzo chcemy się wykapać. W tak zimnej wodzie kąpiel będzie nieprzyjemna. Czy da się jakoś podgrzać wodę w tym basenie? Czy będzie to trudne? Co możemy zrobić?”

Przychodzi nam na myśl, że mamy czajnik 2 litrowy, w którym możemy zagotować wodę a następnie wlać do basenu

Zastanawiamy się ile razy będziemy biegać z tą gotowaną wodą.

Jeżeli wybieram opcję” dużo razy” to potrzebuję czegoś innego i wtedy mój wzrok pada na grzałkę elektryczna, którą gotuję wodę. Może jak wrzucę ją do basenu to woda się podgrzeje o kilka stopni i kąpiel będzie przyjemna.

Zastanawiam się czy te pomysły są dobre ?

Zastanawiam się co już wiem na ten temat?

Jakie są moje doświadczenia. Może mam inny pomysł?

Sprowokowałam uczniów do pytania o cel lekcji a tym samym przeszłam do drugiej części lekcji „Znaczenie” .

W tej części wykorzystałam strategie mające na celu wskazanie uczniom wartości uczenia się. Jest to ważne gdyż staję się bazą do późniejszych pozytywnych doświadczeń. Pokazałam jak nowe zagadnienia poznawane na lekcji wpłyną na ich umiejętności oraz jak je można wykorzystać teraz oraz w przyszłości.

Zastosowana przeze mnie analogia i odwołanie do wcześniejszych doświadczeń wzbudziła uczniowi potrzebę do poznania nowych zagadnień. Analogia jest bardzo pomocna w wyjaśnianiu nowych koncepcji. Nauczyciel tworzy  obrazy w umyśle uczniów odwołujące się do ich doświadczeń. Przykładem analogii może być wyjaśnienie zasady zachowania energii w kategorii pieniędzy lokowanych w banku. Np. rachunek bieżący to energia potencjalna, a lokaty to energia kinetyczna. Pieniądze można przenosić z rachunku bieżącego do lokaty i z lokaty

do

WSTĘPNE SZACOWANIA

DUZO RAZY I TRZEBA ZMIENIĆ POMYSŁ

 

ZALEDWIE KILKA RAZY TO NIE ZAJMIE DUZO CZASU

Wstępne oszacowania

Zajmie to mało czasu?

 

Zajmie to dużo czasu?

 

 

rachunku bieżącego. Wiążą się z tym pewne straty choćby związane z opłatami za przelewy.

Kto sformułuje dzisiejszy cel lekcji?

Wiedza zdobyta na dzisiejszej lekcji pozwoli Wam odpowiednio się zachować kiedy znajdziecie się w sytuacji przedstawionej na początku lekcji? Nawiążemy do ostatniego tematu lekcji, na której opracowaliśmy metody oszczędzania energii elektrycznej .Wodę gotujemy codziennie robiąc posiłki ,przygotowując herbatę. Korzystamy najczęściej z energii elektrycznej. Pytaniem kluczowym będzie: Czy łatwo można podgrzać wodę?

Nauczyciel rozdaje Karty Pracy. Zapoznaje uczniów z przyrządami pomiarowymi koniecznymi do przeprowadzenia doświadczenia.

Mamy tutaj tabelkę ale zabrakło danych dotyczących wody. Co z tymi danymi możemy zrobić? Zabawmy się w naukowców, którzy ocenią czy pomysły prezentowane na początku mają jakieś uzasadnienie.

Zastanówmy się z jaką wielkością fizyczną wiąże się to pytanie? Pooglądajcie dane w tabelce. Pozwoli nam to zaplanować doświadczenie i przekonać się o słuszności naszych pomysłów.

Teraz postarajmy się zebrać dotychczasową naszą wiedzę.

Zastosowałam strategię KWL

 

Co już wiemy

Jak możemy podgrzać wodę? Korzystając z .....

Jakie wielkości możemy odczytać korzystając z tego urządzenia?

Jakie dane mamy w tabelce?
Z jaka wielkością są związane?

Następuje zamiana energii na jaką....

Jak można zapisać to wzorem

Słowa klucze, które kojarzą nam się z zagadnieniem

Czego musimy się jeszcze dowiedzieć?

Np.

Jak połączyć ze sobą wzory
Jak zaplanować doświadczenie.

Co się dowiedzieliśmy

Z przeprowadzonego doświadczenia dowiedziałem się.....

 

Strategia ta powoduje, że uczeń konstruuje wiedzę, a nie biernie ją wchłania. Budowanie wiedzy opiera się na rozumieniu zagadnienia oraz na indywidualnej wiedzy, która jest funkcją wcześniejszego przekonania.

W ten sposób nawiązałam do 3 części lekcji. Pozwól uczniom na sukces. Podałam cel i warunki oceny –uczniowie mogli oszacować prawdopodobieństwo sukcesu znając wymagania dotyczące prezentacji swoich pomysłów oraz kryteria oceny. Ćwiczenie to ma zachęcić każdego ucznia, który widząc swój wkład w pracę zespołu odczuwa satysfakcję. Może również podzielić się z innymi swoim doświadczeniem. Uczniowie powinni czuć , że maja kontrolę nad własnym procesem uczenia się a sukces jest bezpośrednim rezultatem ilość wysiłku jaki włożyli w dane ćwiczenie.

Nauczyciel: Każdy pomysł zbliżający nas do zaplanowania właściwego doświadczenia będzie punktowany. Im więcej pomysłów tym więcej punktów a każda grupa za największy swój wkład w opracowanie doświadczenia będzie miała dodatkowe punkty. Czas 20 minut

Doświadczenie będziecie przeprowadzać samodzielnie w domu za co również dodatkowo otrzymacie punkty. Oceny będą uzależnione od grupy, która tych punktów otrzymała najwięcej. Każdy uczeń ma wkład w pracę grupy .Każdy pracuje na sukces pozostałych uczniów.

Po 20 minutach uczniowie czytają swoje pomysły. Nauczyciel redaguje i zapisuje na tablicy oraz przydziela punkty.

Z waszych pomysłów powstanie instrukcja do przeprowadzenia doświadczenia.

 

Instrukcja doświadczenia

Ważne informacje

   

Ostatnia część lekcji Satysfakcja skoncentrowana była na informacji zwrotnej od uczniów.

 

kontakt: aga_102@tlen.pl, anavissos@wp.pl

Zapraszamy na szkolenia stacjonarne i online. Wydajemy stosowne zaświadczenia.

  • Motywacja Kellera
  • Strategie ABC
  • Metapoznanie
  • Instruktażowe nauczanie 4ALL
  • Cykl Kolba
  • CLIL
  • Prawo oświatowe
  • Licencje Creative Commons

Komentarze

Comments: 27
  • #27

    Aneta (Thursday, 21 September 2017 06:56)

    Gdzie szkolenia?

  • #26

    Rodzic (Monday, 11 September 2017 21:39)

    To powinno być obowiązkowe w polskiej szkole.

  • #25

    jejku (Sunday, 10 September 2017 19:43)

    To najlepsza strona w historii, każdy nauczyciel powinien się z tego uczyć

  • #24

    Oczkiem w Edukację (Saturday, 09 September 2017 12:26)

    Wyśmienicie skomponowany projekt, wyobrażam sobie sukcesy uczniów i ich zaangażowanie ��

  • #23

    %AE (Thursday, 17 August 2017 09:19)

    Rewelacja i jeszcze raz rewelacja!!!!

  • #22

    nauczyciel (Wednesday, 16 August 2017 12:40)

    jestem pod wrażeniem. SZOK

  • #21

    Kamagra 100mg (Thursday, 13 July 2017 16:15)

    Extra Super Viagra

  • #20

    Katarzyna (Friday, 02 June 2017 08:46)

    imponujące

  • #19

    Beata (Thursday, 01 June 2017 12:40)

    Bardzo dobra strona, zamawiam szkolenie

  • #18

    Małgosia (Thursday, 25 May 2017 21:02)

    Absolutna rewelacja

  • #17

    kasia (Thursday, 25 May 2017 09:09)

    bardzo dobra strona, każdy nauczyciel powinien ja zobaczyć

  • #16

    Zatyrany (Tuesday, 23 May 2017 19:58)

    Rewelacyjnie dobrane filmy do wyjaśniania.Strona masakra

  • #15

    blelel (Tuesday, 23 May 2017 08:34)

    dawno nie widziałam tak dobrego nauczania

  • #14

    mateucz (Thursday, 18 May 2017 10:12)

    ŚWIETNIE SIĘ NADAJE NA SZKOLENIA DLA BIZNESU. MA TROCHĘ BŁĘDÓW ALE SUPER

  • #13

    Gosia (Friday, 28 April 2017 06:20)

    Rewelacja, rewelacja o tym trzeba mówić głośno.Ktoś coś fajnego wymyślił

  • #12

    bufa (Saturday, 22 April 2017 20:44)

    to mogą być najbardziej profesjonalne szkolenia-bogatctwo materiałów

  • #11

    Nauczyciel (Friday, 21 April 2017 21:38)

    skąd materiały?

  • #10

    Marek (Friday, 21 April 2017 21:36)

    świetne

  • #9

    beata (Saturday, 08 April 2017 08:08)

    rewelacja

  • #8

    komik (Friday, 07 April 2017 11:57)

    rewelacja-wracam tutaj codziennie

  • #7

    beatriceku (Tuesday, 04 April 2017 12:16)

    znalazłam szkolenia na printerescie. Uwielbiam te stronę. Masę rzeczy wykorzystuje na lekcjach. Jak ud się stworzyć grupę chcemy szkolenia

  • #6

    katarzyna (Monday, 03 April 2017 11:05)

    chcę się zapisać na szkolenie

  • #5

    lilula (Monday, 03 April 2017 10:33)

    Najlepsza strona jaką widziałam

  • #4

    kujon (Tuesday, 28 March 2017 08:17)

    rewelacja

  • #3

    zygała (Tuesday, 17 January 2017 09:13)

    Rewelacyjna strona dla nauczycieli

  • #2

    Agnieszka (Tuesday, 17 January 2017 09:12)

    Zapraszam wszystkich zainteresowanych do współpracy

  • #1

    agatajas (Sunday, 21 February 2016 09:01)

    Fajny program do nauki podobny do bardzo Innowacyjne metody angielskiego z Preply http://www.academia.info.pl/korepetycje-z-preply-korepetycje-j-angielski-gdansk

Autor strony: Agnieszka Jastrzębska-opracowania własne chronione prawem autorskim, proszę nie kopiować materiałów. Nie jest możliwe zaplanowanie prawidłowo lekcji bez wcześniejszego szkolenia. Materiały poglądowe

Problem: szkolna rzeczywistość logiczna a intuicyjny świat przyszłości.