Zaufanie

Zdarza się, że uczniowie nie chcą uczestniczyć w lekcji, w rozwiązywaniu przedstawianych na lekcji problemów ponieważ nie mają zaufania, że podołają zadaniu. Rezygnują już na początku lekcji, manifestując swoją niechęć złym zachowaniem, rozmawianiem, brakiem uwagi. Uczniowie powinni jasno rozumieć cele, czego będą się uczyć. Zaczynają swoja „podróż w nieznane” od małych sukcesów i wraz z rosnącym poziomem trudności będą budować  swoje zaufanie, zwiększając zaangażowanie. Uczniowie powinni zrozumieć, że istnieje korelacja pomiędzy ilością energii jaką włożyli w nauczenie się nowych treści a sukcesem .Powinni czuć kontrolę nad swoim procesem  uczenia się oraz wiedzieć, że sukces jest bezpośrednim rezultatem ilość wysiłku jaki włożyli. Stopniowanie trudności będzie budować pewność siebie oraz zachęcać do samodzielności.

Etap lekcji Zaufanie można rozpatrywać w trzech kategoriach:

·      wymagania edukacyjne-na co nauczyciel będzie zwracał uwagę podczas omawiania zagadnień na lekcji,

·      możliwość sukcesu - trzeba pamiętać nagrody i sukcesy utrwalają zachowanie a kary i porażki redukują tendencję do powtarzania zachowania,

·      osobista odpowiedzialność - Apitude Treatment Interaction Theory (Cronbach i Snow) - dostosowanie do optymalnego poziomu ucznia.

Fragment konspektu lekcji godziny do dyspozycji wychowawcy

 

Nauczyciel: Pogadanka na temat sukcesu i porażki

Prezentacja multimedialna.

Przeciwieństwem sukcesu jest porażka

 

…to nie prawda:

 

 

Nauczyciel: Jeżeli ktoś ciebie krytykuje za, że coś robisz to znaczy, że to przeciętniak, który nie lubi ryzyka i siedzi w tej swojej sferze komfortu. Dlatego takich osób nie obawiaj się. Tak zrobił to bohater prezentowanego na początku lekcji filmu.

Czas 2 minuty

 

Ćwiczenie 4

Jak zaplanować, zrealizować swój cel-droga do spełnienia swoich marzeń?

Nauczyciel: Napisałaś/eś swoje marzenia i określiłeś swoją strefę komfortu. Na podstawie tego sformułuj bardzo prosty cel, który spowoduje, że oddalisz się trochę od swojej strefy komfort i przybliży Ciebie do marzenia.

Ważne abyś umiał ten cel określić, zapisać kroki i zobaczyć trudności jakie możesz napotkać w trakcie wykonywania poszczególnych kroków. Pamiętaj aby przydzielić sobie nagrodę.

Czas na wykonanie zadania  10 minut.

 

 

Przykład Kasi

Chcę być architektem, ale nie znoszę matematyki mam same jedynki.

Jak spełnić marzenie o byciu architektem?

Moja strefa komfortu

Moje marzenia

1. Jestem słaba z matematyki

2. Nie muszę się wysilać

3. Moje koleżanki uważają mnie za równiarkę

4. Spędzam miło czas w aquaparku

5. Rodzice juz się pogodzili

1. Chcę być architektem

2. Zarabiać pieniądze,

3. Mieć fajna pracę

Zacznę od czegoś prostego

Cel: poprawię jedną ocenę z matematyki w ciągu dwóch tygodni.

Plan działania

Plan działania

Zaplanuj poszczególne kroki

Termin

Moją nagrodą za wykonanie tej czynności będzie?

opowiem o swoim planie: mojej mamie, koleżance

8 maja

 

zacznę realizować swój plan

9 maja

 

Krok 1. porozmawiam z nauczycielką matematyki

9 maja

Czekolada

krok 2.pojdę na konsultacje z matematyki.

10 maja

Wyjście z koleżanką

krok 3. będę uważała na lekcji matematyki

Do końca realizacji celu

Nowa bluzka

krok 4. pouczę się do kolejnej kartkówki

13 maja

Duża czekolada

krok 5. zaliczę kartkówkę na ocenę pozytywną

20 maja

Spotkanie ze znajomymi

Przewidywane problemy.

Możliwe problemy

Jak temu zaradzić?

Zbyt dużo zaległości i nie uda mi się zrozumieć tego co było na lekcji.

Umówię się z koleżanką, która umie ten materiał.

Poproszę nauczyciela aby mi pomógł i wytłumaczył na konsultacjach. Przyznam się ze mam zaległości ale chce je nadrobić i poprószę o konkretne zadania, które będę umiała zrobić.

Koledzy się ode mnie odwrócą

Znajdę czas dla znajomych ale nie codziennie.

Koledzy będą mnie wyzywać od kujonów.

 

 

 

 

Nauczyciel: Teraz TY!!!!!!

Sprawdź się: czy kiedyś w życiu osiągniesz sukces i spełnisz marzenia!

Zaproponuj kroki, które możesz podjąć aby osiągnąć swój cel

Pamiętaj marzenia są poza strefą komfortu dlatego czasami  wydają się nam niemożliwe do spełnienia, trzeba podjąć wysiłek aby osiągnąć cel, a co najważniejsze podjąć decyzję aby wyjść ze strefy komfortu – a to najtrudniejsze.

Spróbuj się przekonać ile masz motywacji i determinacji aby spełniać swoje marzenia!!!!

Masz tutaj wymienione kroki, które pomogą ci zaplanować swój plan realizacji celu.

Wybierz tylko te, które wydają ci się odpowiednie do twojego przypadku.

1.     Wymień korzyści jaki będziesz miał osiągając swój cel.

2.     Zacznij od dzisiaj. Nie ma sensu pisanie planu, który rozpocznie się za sześć miesięcy.

3.     Wyraźnie określ co będziesz robić .

4.     Pomyśl o wszystkich możliwych rzeczach, które możesz zrobić aby osiągnąć cel nie ważne jakie są małe. (Dostanę dobrą ocenę z matematyki - wydaje się trudne ale jak można to rozbić na mniejsze części i wtedy nie wydaje się takie trudne)

5.     Zastanów się co jest największą przeszkodą? Co może pójść źle?

6.     opisz punkt końcowy dla każdego kroku i daj sobie małą nagrodę za osiągnięcie go! Mogą to być słodycze, ubrania, gadżety, książki lub płyty CD lub wyjście z przyjaciółmi.

7.     Pomyśl o problemach , które można napotkać na każdym kroku? Co zrobić, aby przezwyciężyć te problemy?

8.     Poinformuj swoich znajomych lub krewnych o swoich celach. Publiczna deklaracja zawsze jest motywująca.

Cel:

Plan działania

Zaplanuj poszczególne kroki

Termin

Moją nagrodą za wykonanie tej czynności będzie?

opowiem o swoim planie: …

 

 

zacznę realizować swój plan

 

 

krok 1.

 

 

krok 2.

 

 

krok 3.

 

 

krok 4.

 

 

krok 5.

 

 

Przewidywane problemy.

Możliwe problemy

Jak temu zaradzić?

 

 

 

 

 

 

Nauczyciel pomaga ocenić trafność definiowania, łatwość wpisywania i planowania działań uczniów.

 

  • cele i wymagania – oszacować prawdopodobieństwo sukcesu przedstawiając wymagania dotyczące oceny. Uczniowie powinni być świadomi wymagań. Jeśli uczniowie czują, że nie mogą wykonać powierzonych zadań lub koszt (czasu lub wysiłek) jest zbyt wysoki motywacja spadnie. Ważne aby uczeń mógł dostrzec efekt końcowy oraz kroki, które do tego celu doprowadzą. Bardzo dobrym narzędziem jest V-diagram omówiony na stronie metapoznanie.
  • Szansa na sukces- uczniowie wiedza, że ich wysiłek ma sens.
  • Feedback – Sprzężenie zwrotne - dostarczanie informacji zwrotnych i wspierania wewnętrznych atrybucji sukcesu.
  • Kontrola-Uczniowie powinni czuć pewien stopień kontroli nad swoja nauką i oceną.  Powinny one wierzą, że ich sukces jest bezpośrednim wynikiem ilości wysiłku włożyli dalej.

kontakt: aga_102@tlen.pl, anavissos@wp.pl

Zapraszamy na szkolenia stacjonarne i online. Wydajemy stosowne zaświadczenia.

  • Motywacja Kellera
  • Strategie ABC
  • Metapoznanie
  • Instruktażowe nauczanie 4ALL
  • Cykl Kolba
  • CLIL
  • Prawo oświatowe
  • Licencje Creative Commons

Komentarze

Comments: 28
  • #28

    Kazik (Sunday, 21 October 2018 15:04)

    Rewalacja

  • #27

    Aneta (Thursday, 21 September 2017 06:56)

    Gdzie szkolenia?

  • #26

    Rodzic (Monday, 11 September 2017 21:39)

    To powinno być obowiązkowe w polskiej szkole.

  • #25

    jejku (Sunday, 10 September 2017 19:43)

    To najlepsza strona w historii, każdy nauczyciel powinien się z tego uczyć

  • #24

    Oczkiem w Edukację (Saturday, 09 September 2017 12:26)

    Wyśmienicie skomponowany projekt, wyobrażam sobie sukcesy uczniów i ich zaangażowanie ��

  • #23

    %AE (Thursday, 17 August 2017 09:19)

    Rewelacja i jeszcze raz rewelacja!!!!

  • #22

    nauczyciel (Wednesday, 16 August 2017 12:40)

    jestem pod wrażeniem. SZOK

  • #21

    Kamagra 100mg (Thursday, 13 July 2017 16:15)

    Extra Super Viagra

  • #20

    Katarzyna (Friday, 02 June 2017 08:46)

    imponujące

  • #19

    Beata (Thursday, 01 June 2017 12:40)

    Bardzo dobra strona, zamawiam szkolenie

  • #18

    Małgosia (Thursday, 25 May 2017 21:02)

    Absolutna rewelacja

  • #17

    kasia (Thursday, 25 May 2017 09:09)

    bardzo dobra strona, każdy nauczyciel powinien ja zobaczyć

  • #16

    Zatyrany (Tuesday, 23 May 2017 19:58)

    Rewelacyjnie dobrane filmy do wyjaśniania.Strona masakra

  • #15

    blelel (Tuesday, 23 May 2017 08:34)

    dawno nie widziałam tak dobrego nauczania

  • #14

    mateucz (Thursday, 18 May 2017 10:12)

    ŚWIETNIE SIĘ NADAJE NA SZKOLENIA DLA BIZNESU. MA TROCHĘ BŁĘDÓW ALE SUPER

  • #13

    Gosia (Friday, 28 April 2017 06:20)

    Rewelacja, rewelacja o tym trzeba mówić głośno.Ktoś coś fajnego wymyślił

  • #12

    bufa (Saturday, 22 April 2017 20:44)

    to mogą być najbardziej profesjonalne szkolenia-bogatctwo materiałów

  • #11

    Nauczyciel (Friday, 21 April 2017 21:38)

    skąd materiały?

  • #10

    Marek (Friday, 21 April 2017 21:36)

    świetne

  • #9

    beata (Saturday, 08 April 2017 08:08)

    rewelacja

  • #8

    komik (Friday, 07 April 2017 11:57)

    rewelacja-wracam tutaj codziennie

  • #7

    beatriceku (Tuesday, 04 April 2017 12:16)

    znalazłam szkolenia na printerescie. Uwielbiam te stronę. Masę rzeczy wykorzystuje na lekcjach. Jak ud się stworzyć grupę chcemy szkolenia

  • #6

    katarzyna (Monday, 03 April 2017 11:05)

    chcę się zapisać na szkolenie

  • #5

    lilula (Monday, 03 April 2017 10:33)

    Najlepsza strona jaką widziałam

  • #4

    kujon (Tuesday, 28 March 2017 08:17)

    rewelacja

  • #3

    zygała (Tuesday, 17 January 2017 09:13)

    Rewelacyjna strona dla nauczycieli

  • #2

    Agnieszka (Tuesday, 17 January 2017 09:12)

    Zapraszam wszystkich zainteresowanych do współpracy

  • #1

    agatajas (Sunday, 21 February 2016 09:01)

    Fajny program do nauki podobny do bardzo Innowacyjne metody angielskiego z Preply http://www.academia.info.pl/korepetycje-z-preply-korepetycje-j-angielski-gdansk

Autor strony: Agnieszka Jastrzębska-opracowania własne chronione prawem autorskim, proszę nie kopiować materiałów. Nie jest możliwe zaplanowanie prawidłowo lekcji bez wcześniejszego szkolenia. Materiały poglądowe

Problem: szkolna rzeczywistość logiczna a intuicyjny świat przyszłości.