4MAT etapy lekcji-ucz zgodnie z naturą

Największym sukcesem tego modelu jest ciągłe przełączanie obszarów wyspecjalizowanych za określone czynności umysłowe. Naprzemienne strategie prawo i lewo-półkulowe


Etap 1  Nawiązanie do wcześniejszej wiedzy ucznia-przesunięcie od konkretnego doświadczenia do refleksyjnej obserwacji

krok 1

Nauczanie prawo-półkulowe

krok 2

Nauczanie lewo-półkulowe


Ten etap lekcji odpowiada, za motywację. W tej części najważniejsze jest odwołanie się do doświadczeń uczniów. Ważne jest pokazanie czegoś namacalnego, realnego. Jak zacząć? 

 

Strategie

  • stworzenie sytuacji, w której uczniowie mogą zobaczyć lub odczuć znaczenie pojęcia,
  • stworzenie scenariusza, który dotyka codziennego życia i ilustruje wyjaśniane pojęcia,
  • pokazanie analogicznej sytuację gdzie podobny problemem został rozwiązany
  • umiejętność tworzenia rysunków , map myśli, które odzwierciedlają wcześniejsze doświadczenia, wiedzę na temat omawianych na lekcji zagadnień,
  • używanie obrazu, dzieł sztuki, zdjęć, które są istotne dla omawianych na lekcjach pojęć- uczniowie wyobrażają sobie własne doświadczenia związane z przedstawianymi obrazami,
  • sytuacja wyobrażona: co by się stało gdyby omawiana na lekcjach sytuacja nigdy nie zaistniała np „ wyobraź sobie co były było gdyby na świecie nie było prądu.....”
  • jakby świat funkcjonował gdyby prądu nigdy nie było?
  • stworzyć sytuację, klasy, w której uczniowie mogą zobaczyć lub odczuć znaczenie pojęcia,
  • kształcenie otwartości, zachęcanie do odkrywania rożnych często nowych znaczeń. 

Wymiana doświadczeń miedzy uczniami, którzy porównują swoje doświadczenia w grupach dwu, trzy osobowych. 

Strategie

  • kształtowanie umiejętności przedstawiania i omawia przez uczniów własnych doświadczeń,
  • pokazanie uczniom, że może być wiele różnych odpowiedzi na postawione przez nauczyciela pytanie na początku lekcji i to wynika z naszego doświadczenia,
  • przedstawienie swoich doświadczeń,
  • połączenie uczniów w pary i / lub triady w celu omówienia swoich,
  • doświadczeń i wypracowali jakieś wspólne stanowisko,
  • kształcenie umiejętności aktywnego słuchania, wnioskowania, analizowania.

Etap 2 Tworzenie teorii. Od refleksyjnej obserwacji do abstrakcji pojęciowej. Wyobrażenie przed treścią.

krok 3

Nauczanie prawo-półkulowe

krok 4

Nauczanie lewo-półkulowe


Niewerbalne rozumienie pojęć, tworzenie obrazu pojęcia. 

strategie

  • wykorzystanie obrazu( nie czytać! nie pisać! tylko obraz) aby połączyć uczniowską wiedzę z nowym pojęciem,
  • wizualizacja idei,
  • wykorzystanie muzyki aby oddać nastrój,
  • tworzenie map pojęć- tylko obraz,
  • konkretne przykłady-obraz,
  • metafora-Metafory są niezbędne do głębszego rozumienia pojęć. Są one kluczem do prawdziwego zrozumienia. 

 Tworzenie pojęć po przez „już wiem coś na ten temat” 

 

strategie

  • umiejętność wyszukiwania i podkreślania najważniejszych aspektów nauczanych treści koncepcji,
  • podawanie informacji w sposób zorganizowany-prezentowanie wiedzy kolejno aby uczniowie mogli zobaczyć ciągłość,
  • częsta zmiana bodźca: interaktywny wykład, tekst, mowa, filmy, wizualizacje, pokazy,
  • „na co będę zwracać uwagę” - poinformowanie uczniów co muszą wiedzieć. 

Etap 3 Aktywne eksperymentowanie: od abstrakcji pojęciowej do aktywnego eksperymentowania.

Krok 5

Nauczanie lewo-półkulowe

Pamiętaj aby zacząć od lewej półkuli

Krok 6

Nauczanie prawo-półkulowe

Czas na innowacje


Lewa półkula: Zastosowanie-uczniowie testują wiedzę stając się ekspertami 

strategie

  • eksperymentowanie,
  • korzystanie z wiedzy nauczyciela „zadania typowe” - naśladuj kroki zgodnie z tym jak robi to nauczyciel,
  • dokładność, testowanie, wykonanie,
  • tworzenie połączenia między teorią a zastosowaniem,
  • kształcenie umiejętności wnioskowania, porównywania, rozwiązywania,
  • praktyczne zastosowanie nowej wiedzy,
  • sprawdzenie rozumienia pojęć i umiejętności za pomocą kart pracy,
  • praca w parach i w zespołach (lub sam). 

 Prawa półkula. Projektowanie - rozszerzenie. Nowe informacje stosowane są do bardziej złożonych doświadczeń. Uczniowie dodają coś od siebie do nowych nauczanych treści.

 

strategie

 

  • zadania nietypowe zachęcanie do manipulowania pomysłami, relacjami, 
  • wyszukiwanie informacji w zadaniach nietypowych,
  • rozszerzenie wiedzy, znalezienie zastosowania poznanych wiadomości w życiu codziennym,
  • kształcenie umiejętności planowania, organizowania informacji,
  • kształcenie odpowiedzialności za własny proces uczenia się,
  • kształcenie umiejętności podsumowywania, wnioskowania
  • umiejętności generowania pytań,
  • umiejętność zajmowania własnego stanowiska, sondowania,
  • pytania metapoznawcze. 

Etap 4 Od aktywnego eksperymentowania do kreatywności i samooceny

Krok 7

Nauczanie lewo-półkulowe

Krok 8

Nauczanie prawo-półkulowe


Lewa półkula: Szlifowanie własnych pomysłów w grupach oraz przy pomocy nauczyciela. 

strategia

  • wskazówki i komentarze do własnych pomysłów zastosowania wiedzy i umiejętności,
  • kształcenie odpowiedzialności za własną naukę,
  • nauczyciel cheerleader pomaga uczniom dostrzec błędy w rozumowaniu, nie narzuca własnego zdania
  • zachęcanie do oryginalności.
  • umiejętność krytycznego myślenia 

Prawa półkula: Uczniowie dzielą się wiedzą z innymi. 

strategia

  • prezentacja pomysłów
  • pomoc koleżeńska
  • celebrowanie - dzielenia się własnymi umiejętnościami - poziom master
  • generowanie pytań
  • rozszerzenie treści oraz nowe zastosowanie poznanych wiadomości 

kontakt: aga_102@tlen.pl

Zapraszamy na szkolenia stacjonarne i online. Wydajemy stosowne zaświadczenia.

  • Motywacja Kellera
  • Strategie ABC
  • Metapoznanie
  • Instruktażowe nauczanie 4ALL
  • Cykl Kolba
  • CLIL
  • Prawo oświatowe
  • Licencje Creative Commons

Komentarze

Comments: 38
  • #38

    Lidia.Bugiera@gmail.com (Thursday, 09 February 2023 12:16)

    Witam. Jestem zainteresowana szkoleniem z zakresu motywacji Kellera. Proszę o informacje.

  • #37

    Agnieszka (Monday, 07 November 2022 20:36)

    Witam, jestem zainteresowana szkoleniem CLIL, proszę o informację

  • #36

    Sandra (Friday, 25 June 2021 13:43)

    Dzień dobry,
    Poproszę o przesłanie oferty najbliższego szkolenia CLIL na adres szagorska1@yahoo.pl
    Dziękuję i pozdrawiam!

  • #35

    Joanna (Thursday, 25 June 2020 00:36)

    dzień dobry, kiedy będzie organizowane szkolenie CLIL online?
    pozdrawiam serdecznie
    Joanna

  • #34

    CLIL (Thursday, 16 April 2020)

    Również jestem zainteresowana szkoleniem CLIL online. Czy będzie ono możliwe i jeśli tak, to w jakiej cenie?

  • #33

    Anna (Friday, 24 January 2020 21:15)

    Ile kosztuje szkolenie online CLIL?

  • #32

    Gaga (Sunday, 06 October 2019 19:00)

    Absolutna rewelacja-gdzie kurs?

  • #31

    4ALL (Thursday, 01 August 2019 11:58)

    Dementujemy style uczenia się, propagujemy nauczanie w oparciu o pojęcia kluczowe. O stylach uczenia i mitach na ten temat pisałam w czasopiśmie „Sygnał”
    Szkolenia będą online.

  • #30

    Dorota (Tuesday, 11 June 2019 21:46)

    Czy nadal szkolicie w zakresie 4ALL?
    D. Pasek

  • #29

    Style uczenia się (Wednesday, 24 April 2019 19:32)

    Kochani, style uczenia się to MIT. Koncepcja fajna i szczytna, ale niestety nieprawdziwa. Było wiele badań i metaanaliz - nie znaleziono koncepcji, która by się obroniła.

  • #28

    Kazik (Sunday, 21 October 2018 15:04)

    Rewalacja

  • #27

    Aneta (Thursday, 21 September 2017 06:56)

    Gdzie szkolenia?

  • #26

    Rodzic (Monday, 11 September 2017 21:39)

    To powinno być obowiązkowe w polskiej szkole.

  • #25

    jejku (Sunday, 10 September 2017 19:43)

    To najlepsza strona w historii, każdy nauczyciel powinien się z tego uczyć

  • #24

    Oczkiem w Edukację (Saturday, 09 September 2017 12:26)

    Wyśmienicie skomponowany projekt, wyobrażam sobie sukcesy uczniów i ich zaangażowanie ��

  • #23

    %AE (Thursday, 17 August 2017 09:19)

    Rewelacja i jeszcze raz rewelacja!!!!

  • #22

    nauczyciel (Wednesday, 16 August 2017 12:40)

    jestem pod wrażeniem. SZOK

  • #21

    Kamagra 100mg (Thursday, 13 July 2017 16:15)

    Extra Super Viagra

  • #20

    Katarzyna (Friday, 02 June 2017 08:46)

    imponujące

  • #19

    Beata (Thursday, 01 June 2017 12:40)

    Bardzo dobra strona, zamawiam szkolenie

  • #18

    Małgosia (Thursday, 25 May 2017 21:02)

    Absolutna rewelacja

  • #17

    kasia (Thursday, 25 May 2017 09:09)

    bardzo dobra strona, każdy nauczyciel powinien ja zobaczyć

  • #16

    Zatyrany (Tuesday, 23 May 2017 19:58)

    Rewelacyjnie dobrane filmy do wyjaśniania.Strona masakra

  • #15

    blelel (Tuesday, 23 May 2017 08:34)

    dawno nie widziałam tak dobrego nauczania

  • #14

    mateucz (Thursday, 18 May 2017 10:12)

    ŚWIETNIE SIĘ NADAJE NA SZKOLENIA DLA BIZNESU. MA TROCHĘ BŁĘDÓW ALE SUPER

  • #13

    Gosia (Friday, 28 April 2017 06:20)

    Rewelacja, rewelacja o tym trzeba mówić głośno.Ktoś coś fajnego wymyślił

  • #12

    bufa (Saturday, 22 April 2017 20:44)

    to mogą być najbardziej profesjonalne szkolenia-bogatctwo materiałów

  • #11

    Nauczyciel (Friday, 21 April 2017 21:38)

    skąd materiały?

  • #10

    Marek (Friday, 21 April 2017 21:36)

    świetne

  • #9

    beata (Saturday, 08 April 2017 08:08)

    rewelacja

  • #8

    komik (Friday, 07 April 2017 11:57)

    rewelacja-wracam tutaj codziennie

  • #7

    beatriceku (Tuesday, 04 April 2017 12:16)

    znalazłam szkolenia na printerescie. Uwielbiam te stronę. Masę rzeczy wykorzystuje na lekcjach. Jak ud się stworzyć grupę chcemy szkolenia

  • #6

    katarzyna (Monday, 03 April 2017 11:05)

    chcę się zapisać na szkolenie

  • #5

    lilula (Monday, 03 April 2017 10:33)

    Najlepsza strona jaką widziałam

  • #4

    kujon (Tuesday, 28 March 2017 08:17)

    rewelacja

  • #3

    zygała (Tuesday, 17 January 2017 09:13)

    Rewelacyjna strona dla nauczycieli

  • #2

    Agnieszka (Tuesday, 17 January 2017 09:12)

    Zapraszam wszystkich zainteresowanych do współpracy

  • #1

    agatajas (Sunday, 21 February 2016 09:01)

    Fajny program do nauki podobny do bardzo Innowacyjne metody angielskiego z Preply http://www.academia.info.pl/korepetycje-z-preply-korepetycje-j-angielski-gdansk

Autor strony: Agnieszka Jastrzębska-opracowania własne chronione prawem autorskim, proszę nie kopiować materiałów. Nie jest możliwe zaplanowanie prawidłowo lekcji bez wcześniejszego szkolenia. Materiały poglądowe

Problem: szkolna rzeczywistość logiczna a intuicyjny świat przyszłości.