Z nami zmotywujesz każdego ucznia-ARCS Kellera

Model motywacyjny lekcji odnosi się do sposobu organizowania zmian motywacyjnych uczniów:

  • zwiększenie motywacji,
  • rozwijanie szczególnych cech motywacyjnych poszczególnych uczniów.

Prezentowany model lekcji Arcs pokazuje w jaki sposób stosować rożne techniki i strategie tak aby były skuteczne zarówno dla tych, dla których nauka jest przyjemnością i tych, dla których jest przykrą koniecznością. Model lekcji proponuje utworzenie takiego środowiska, które stymuluje i utrzymuje motywację, czyli takiego środowiska, które spełnia cztery kategorie wymagań motywacyjnych:

1)    uzyskanie i utrzymanie  uwagi ucznia, pobudzenie chęci poznania,

2)    znaczenie istotne dla osobistego doświadczenia, potrzeb i celów uczących się,

3)    zwiększenie zaufania  uczących do własnych umiejętności,  kontrolowania swojego sukcesu,

4)      zwiększenie satysfakcji uczących się  poprzez wzmocnienie

osiągnięć nagrodami wewnętrznymi i zewnętrznymi.

Prezentowany model lekcji ARCS  oparty jest na teorii Tolmana i Lewina teorii, która zakłada, że ludzie są zmotywowani do nauki, jeśli istnieje  wymierna wartość wykładanej wiedzy (tj. spełnia potrzeby osobiste) oraz optymistyczne oczekiwanie  sukcesu.    


Uczeń wewnętrznie zmotywowany, ciekawy świata, dla którego uczenie jest przyjemne, który kontynuuje naukę i zgłębia treści mimo braku nagród zewnętrznych, mimo ocen. Wewnętrznie motywowane zachowanie jest dla przyjemności, ciekawości lub interesu osobistego. Motywacja jest szczególnie ważna dla młodych ludzi, którzy szybko kwestionują znaczenie szkolnych zadań.

Motywacja rozumiana jest jako aspiracja do uzyskania celu lub wykonania zadania, wymagająca włożenia wysiłku aby ten cel osiągnąć. Odnosi się ona do przyjęcia odpowiedzialności za wykonanie zadania (Keller, 2005).

Motywacja jest miarą stopnia zaangażowania i podobnie jak umiejętności  jest ważnym czynnikiem w prognozowaniu osiągnięć szkolnych.

Stworzenie warunków do promowania wewnętrznej motywacji jest możliwe kiedy zostaną spełnione następujące warunki:

  • chęć do działania,
  • przynależności,
  • kompetencji,
  • osiągnięć,
  • uznania i sensu.

Czynniki, które wpływają na motywacje uczniów

Wysoką wewnętrzną motywacja mają uczniowie w stanie optymalnego doświadczenie, czyli wtedy gdy angażują się w zadania, które jest postrzegana jako wyzwanie i czują się w posiadaniu dostatecznych umiejętności, aby to zadania zakończyć. Wyzwanie jest definiowane w kategoriach celowego działania, które wymaga pewnego wysiłku, a umiejętność jest definiowana w kategoriach wszelkich zabiegów poczynionych aby osiągnąć cel.

Jak o motywacji opowie fizyk?

Bezwładność to właściwość materii, która pozostaje w spoczynku lub porusza się  ruchem jednostajnym po linii prostej, chyba że działała na nią jakaś zewnętrzna siła. Motywacja może być zdefiniowana jako wewnętrzny dysk kierujący zachowaniem. Motywacja pomaga człowiekowi przezwyciężyć inercję. Siły zewnętrzne mogą wpływać na zachowanie, ale ostatecznie to wewnętrzna siła motywacji, podtrzymuje zachowanie.

ARCS Kellera

Praca nad motywacją uczniów doprowadziły John Kellera do opracowania instruktażowego modelu projektowania zajęć lekcyjnych pod nazwa ARCS.

Prezentowany model lekcji Arcs pokazuje w jaki sposób używać rożnych technik i strategii tak aby były skuteczne zarówno dla tych, dla których nauka jest przyjemności i tych, dla których jest przykra koniecznością. Model lekcji proponuje utworzenie takiego środowiska, który stymuluje i utrzymuje motywację czyli takiego środowiska, które spełnia cztery kategorie wymagań motywacyjny (Keller):

  • uzyskanie i utrzymanie uwagi ucznia, pobudzenie chęci poznania,
  • znaczenie istotne dla osobistego doświadczenia, potrzeb i celów uczących się
  • zwiększenie zaufania uczących do własnych umiejętności kontrolowania swojego sukcesu
  • zwiększenie satysfakcji słuchaczy poprzez wzmocnienie
  • osiągnięć nagrodami wewnętrznych i zewnętrznych.

Rozwój profilu motywacyjnego ucznia czyli dokładna analiza potrzeb uczniów oraz określenie najbardziej efektywnych strategii motywacyjnych jest kluczowym elementem modelu ARCS. 

Wewnętrzna motywacja a wyzwanie

Jeden z najpotężniejszych czynników indywidualnych wpływających na wewnętrzną motywację jest wyzwanie czyli skierowanie przez uczniów wszelkich swoich działań ku osobiście ważnym celom, rozumianym jako niepewne, gdzie sukces nie jest gwarantowany. Cele mogą być sformułowane zarówno przez nauczyciela lub opracowane przez samych uczących się, mogą być krótkoterminowe lub długoterminowe. Idealny system motywacyjny obejmuje krótkoterminowe cele, które prowadzą do osiągnięcia celów długoterminowych. 

Najważniejszą jest to, że formułowane cele  muszą mieć osobiste znaczenie.

Nauczyciel:

·    Oto, co planujemy zrealizować dziś (lub w tym semestrze) ...."

·    Jest to ważne badanie, ponieważ pomoże ci ..."

·    Naszym ostatecznym celem jest .... Na dzisiejszej lekcji będziemy ...."

·    Ważne jest, aby to zrozumieć, ponieważ ...."

Poziom pewności jest ważnym czynnikiem określającym stopień, w jakim wyzwanie będzie rzeczywiście motywowało ucznia. Pośredni stopień pewności jest zwykle najlepszy – uczeń nie jest pewien osiągnięcia sukcesu.Trzeba jednak znaleźć równowagę między kompetencjami uczących się a trudnościami w realizacji celów.Dla wyzwania istotne są dwie zmienne: ważność celu oraz postrzeganie własnych zdolności do osiągnięcia celu. Uczeń często musi wyjść poza znajomą strefę komfortu.

Nauczyciel: „Wiem, że to trudne, ale jestem pewien, że jeśli będziemy pracować nad tym razem, możesz nauczyć się to rozwiązywać” (słowa skierowane do ucznia, który nie jest pewny sukcesu)

Dla pewnych sukcesów pierwsze zadanie powinno być trudne i uczniowie stopniowo otrzymują wskazówki jego rozwiązania.

Informacja o postępach jest kluczowa w realizacji zamierzonych celów.

Przykład skierowania informacji zwrotnej tak aby wyzwanie było skuteczne.

Nauczyciel: "Twój wynik testu jest dobry, jest o dziesięć punktów wyższy niż ostatnim razem”, "Otrzymałeś ocenę dobrą, do piątki zabrakło wypełnienia tabelki. Nauczysz się jak to zadanie wykonać i otrzymasz piątkę"

kontakt: aga_102@tlen.pl, anavissos@wp.pl

Zapraszamy na szkolenia stacjonarne i online. Wydajemy stosowne zaświadczenia.

  • Motywacja Kellera
  • Strategie ABC
  • Metapoznanie
  • Instruktażowe nauczanie 4ALL
  • Cykl Kolba
  • CLIL
  • Prawo oświatowe
  • Licencje Creative Commons

Komentarze

Comments: 27
  • #27

    Aneta (Thursday, 21 September 2017 06:56)

    Gdzie szkolenia?

  • #26

    Rodzic (Monday, 11 September 2017 21:39)

    To powinno być obowiązkowe w polskiej szkole.

  • #25

    jejku (Sunday, 10 September 2017 19:43)

    To najlepsza strona w historii, każdy nauczyciel powinien się z tego uczyć

  • #24

    Oczkiem w Edukację (Saturday, 09 September 2017 12:26)

    Wyśmienicie skomponowany projekt, wyobrażam sobie sukcesy uczniów i ich zaangażowanie ��

  • #23

    %AE (Thursday, 17 August 2017 09:19)

    Rewelacja i jeszcze raz rewelacja!!!!

  • #22

    nauczyciel (Wednesday, 16 August 2017 12:40)

    jestem pod wrażeniem. SZOK

  • #21

    Kamagra 100mg (Thursday, 13 July 2017 16:15)

    Extra Super Viagra

  • #20

    Katarzyna (Friday, 02 June 2017 08:46)

    imponujące

  • #19

    Beata (Thursday, 01 June 2017 12:40)

    Bardzo dobra strona, zamawiam szkolenie

  • #18

    Małgosia (Thursday, 25 May 2017 21:02)

    Absolutna rewelacja

  • #17

    kasia (Thursday, 25 May 2017 09:09)

    bardzo dobra strona, każdy nauczyciel powinien ja zobaczyć

  • #16

    Zatyrany (Tuesday, 23 May 2017 19:58)

    Rewelacyjnie dobrane filmy do wyjaśniania.Strona masakra

  • #15

    blelel (Tuesday, 23 May 2017 08:34)

    dawno nie widziałam tak dobrego nauczania

  • #14

    mateucz (Thursday, 18 May 2017 10:12)

    ŚWIETNIE SIĘ NADAJE NA SZKOLENIA DLA BIZNESU. MA TROCHĘ BŁĘDÓW ALE SUPER

  • #13

    Gosia (Friday, 28 April 2017 06:20)

    Rewelacja, rewelacja o tym trzeba mówić głośno.Ktoś coś fajnego wymyślił

  • #12

    bufa (Saturday, 22 April 2017 20:44)

    to mogą być najbardziej profesjonalne szkolenia-bogatctwo materiałów

  • #11

    Nauczyciel (Friday, 21 April 2017 21:38)

    skąd materiały?

  • #10

    Marek (Friday, 21 April 2017 21:36)

    świetne

  • #9

    beata (Saturday, 08 April 2017 08:08)

    rewelacja

  • #8

    komik (Friday, 07 April 2017 11:57)

    rewelacja-wracam tutaj codziennie

  • #7

    beatriceku (Tuesday, 04 April 2017 12:16)

    znalazłam szkolenia na printerescie. Uwielbiam te stronę. Masę rzeczy wykorzystuje na lekcjach. Jak ud się stworzyć grupę chcemy szkolenia

  • #6

    katarzyna (Monday, 03 April 2017 11:05)

    chcę się zapisać na szkolenie

  • #5

    lilula (Monday, 03 April 2017 10:33)

    Najlepsza strona jaką widziałam

  • #4

    kujon (Tuesday, 28 March 2017 08:17)

    rewelacja

  • #3

    zygała (Tuesday, 17 January 2017 09:13)

    Rewelacyjna strona dla nauczycieli

  • #2

    Agnieszka (Tuesday, 17 January 2017 09:12)

    Zapraszam wszystkich zainteresowanych do współpracy

  • #1

    agatajas (Sunday, 21 February 2016 09:01)

    Fajny program do nauki podobny do bardzo Innowacyjne metody angielskiego z Preply http://www.academia.info.pl/korepetycje-z-preply-korepetycje-j-angielski-gdansk

Autor strony: Agnieszka Jastrzębska-opracowania własne chronione prawem autorskim, proszę nie kopiować materiałów. Nie jest możliwe zaplanowanie prawidłowo lekcji bez wcześniejszego szkolenia. Materiały poglądowe

Problem: szkolna rzeczywistość logiczna a intuicyjny świat przyszłości.