Jak oceniać ucznia stosując model lekcji 4ALL

Ocenianie kształtujące w nowej odsłonie.

Jeśli nauczyciel pomyślnie poprowadzi uczniów  przez te etapy/cykl, osiągnie coś bardzo realnego. Wszyscy uczniowie będą bogatsi o  doświadczenia dotyczące miedzy innymi: kompromisu,  dokonywanego wyboru. Uczeń nauczy się przeżywać porażki rozumiejąc takie sytuacje  jako okazje do wzrostu i doskonalenia się.

Sercem oceniania jest tak naprawdę: jak uczą się uczniowie na poszczególnych etapach? Nauczyciel powinien śledzić  postępy swoich podopiecznych i prowadzić ich kształtująco do mistrzostwa. Po drodze monitorować uczniów podróżujących  w nauczaniu 4ALL  sprawdzając ich postępy w pięciu kluczowych miejscach. Traktując nauczanie jako proces, rozumie ocenianie również jako proces.

Etap pierwszy:

Czy grupy / uczniowie współpracują prawidłowo?

Czy pojęcie kluczowe nawiązało do uczniowskiej wiedzy początkowej, do osobistych doświadczeń?

Po czym to poznam?

Etap drugi:

Czy uczniowie zobaczyli znaczenie nauczanego pojęcia poprzez wyszczególnienie jego elementów na obrazie?  Czy wizualna reprezentacja,strategia poetycka / muzyczna, zastosowana metafora, analogia pomogły zobaczyć całościowy obraz, jego podstawowe znaczenie dla nauczanych treści?

Skąd o tym wiesz?

Etap trzeci:

Po przeprowadzonym wykładzie

Czy zrozumieli materiał?

Czy znają różnicę między ważnymi informacjami a konkretnymi szczegółami?

 

Jakiego rodzaju test zastosujesz aby się o tym przekonać?

https://www.plickers.com-rewelacyjne narzędzie do zabawy i sprawdzania wiedzy przy wykorzystaniu telefonów komórkowych

Etap czwarty:

Po wszystkich zaplanowanych ćwiczeniach 

Czy uczniowie potrafią wykonać ćwiczenia? Jest to ważne-uczniowie potrzebują umiejętności eksperckich i płynnych, zanim przystąpią do stosowania nauki w nowych sytuacjach.

Jak dokonasz pomiaru poziomu ich umiejętności?

Etap piąty?

Po zakończeniu  projektu

Jak poznasz ich osiągnięcia? 

 

Jak połączysz różne części oceny w jedną ocenę końcową? ocenę sumującą?

Tassonomia SOLO-przykład zastosowania do końcowego sumującego testu

  Taksonomia SOLO przykłady pytań jakie można formułować sprawdzających kolejne poziomy kompetencji ucznia, począwszy od najniższego poziomu przetwarzania (TEDI, 2006):

■Wymień cztery gatunki komarów.

■ Wymień cztery gatunki komarów często spotykanych na obszarach tropikalnych i przedstaw główne zagrożenia dla zdro-

wia związane z każdym z nich.

■ Wymień cztery gatunki komarów często

spotykanych na obszarach tropikalnych i omów ich (względne) znaczenie z punk- tu widzenia publicznych programów ochrony zdrowia.

■ Omów, w jaki sposób mógłbyś uzasadnić względne znaczenie określonych czyn- ników dla ochrony zdrowia publicznego; w dyskusji posłuż się przykładami róż- nych gatunków tropikalnych komarów. 

W pytaniach sprawdzających wyższe poziomy kompetencji już samo użycie zwrotów takich jak „omów”, „uzasadnij” czy „posłuż się przykładami” sugeruje konieczność zastosowania zadania otwartego, w którym uczeń będzie miał możliwość swobodnej, dłuższej wypowiedzi. 



kontakt: aga_102@tlen.pl, anavissos@wp.pl

Zapraszamy na szkolenia stacjonarne i online. Wydajemy stosowne zaświadczenia.

  • Motywacja Kellera
  • Strategie ABC
  • Metapoznanie
  • Instruktażowe nauczanie 4ALL
  • Cykl Kolba
  • CLIL
  • Prawo oświatowe
  • Licencje Creative Commons

Komentarze

Comments: 27
  • #27

    Aneta (Thursday, 21 September 2017 06:56)

    Gdzie szkolenia?

  • #26

    Rodzic (Monday, 11 September 2017 21:39)

    To powinno być obowiązkowe w polskiej szkole.

  • #25

    jejku (Sunday, 10 September 2017 19:43)

    To najlepsza strona w historii, każdy nauczyciel powinien się z tego uczyć

  • #24

    Oczkiem w Edukację (Saturday, 09 September 2017 12:26)

    Wyśmienicie skomponowany projekt, wyobrażam sobie sukcesy uczniów i ich zaangażowanie ��

  • #23

    %AE (Thursday, 17 August 2017 09:19)

    Rewelacja i jeszcze raz rewelacja!!!!

  • #22

    nauczyciel (Wednesday, 16 August 2017 12:40)

    jestem pod wrażeniem. SZOK

  • #21

    Kamagra 100mg (Thursday, 13 July 2017 16:15)

    Extra Super Viagra

  • #20

    Katarzyna (Friday, 02 June 2017 08:46)

    imponujące

  • #19

    Beata (Thursday, 01 June 2017 12:40)

    Bardzo dobra strona, zamawiam szkolenie

  • #18

    Małgosia (Thursday, 25 May 2017 21:02)

    Absolutna rewelacja

  • #17

    kasia (Thursday, 25 May 2017 09:09)

    bardzo dobra strona, każdy nauczyciel powinien ja zobaczyć

  • #16

    Zatyrany (Tuesday, 23 May 2017 19:58)

    Rewelacyjnie dobrane filmy do wyjaśniania.Strona masakra

  • #15

    blelel (Tuesday, 23 May 2017 08:34)

    dawno nie widziałam tak dobrego nauczania

  • #14

    mateucz (Thursday, 18 May 2017 10:12)

    ŚWIETNIE SIĘ NADAJE NA SZKOLENIA DLA BIZNESU. MA TROCHĘ BŁĘDÓW ALE SUPER

  • #13

    Gosia (Friday, 28 April 2017 06:20)

    Rewelacja, rewelacja o tym trzeba mówić głośno.Ktoś coś fajnego wymyślił

  • #12

    bufa (Saturday, 22 April 2017 20:44)

    to mogą być najbardziej profesjonalne szkolenia-bogatctwo materiałów

  • #11

    Nauczyciel (Friday, 21 April 2017 21:38)

    skąd materiały?

  • #10

    Marek (Friday, 21 April 2017 21:36)

    świetne

  • #9

    beata (Saturday, 08 April 2017 08:08)

    rewelacja

  • #8

    komik (Friday, 07 April 2017 11:57)

    rewelacja-wracam tutaj codziennie

  • #7

    beatriceku (Tuesday, 04 April 2017 12:16)

    znalazłam szkolenia na printerescie. Uwielbiam te stronę. Masę rzeczy wykorzystuje na lekcjach. Jak ud się stworzyć grupę chcemy szkolenia

  • #6

    katarzyna (Monday, 03 April 2017 11:05)

    chcę się zapisać na szkolenie

  • #5

    lilula (Monday, 03 April 2017 10:33)

    Najlepsza strona jaką widziałam

  • #4

    kujon (Tuesday, 28 March 2017 08:17)

    rewelacja

  • #3

    zygała (Tuesday, 17 January 2017 09:13)

    Rewelacyjna strona dla nauczycieli

  • #2

    Agnieszka (Tuesday, 17 January 2017 09:12)

    Zapraszam wszystkich zainteresowanych do współpracy

  • #1

    agatajas (Sunday, 21 February 2016 09:01)

    Fajny program do nauki podobny do bardzo Innowacyjne metody angielskiego z Preply http://www.academia.info.pl/korepetycje-z-preply-korepetycje-j-angielski-gdansk

Autor strony: Agnieszka Jastrzębska-opracowania własne chronione prawem autorskim, proszę nie kopiować materiałów. Nie jest możliwe zaplanowanie prawidłowo lekcji bez wcześniejszego szkolenia. Materiały poglądowe

Problem: szkolna rzeczywistość logiczna a intuicyjny świat przyszłości.