Ten etap to prezentacja zastosowania wiedzy jaką ma uczeń w życiu codziennym. Uczeń rozszerza swoje doświadczenie wzbogacając je o nowe treści. Skuteczny transfer może nastąpić wtedy kiedy nauka zostanie zorganizowana wokół autentycznych problemów i projektów. Chodzi o to aby uczeń zobaczył jak nauczone treści można uogólniać.
Te wcześniejsze omówione etapy modelu lekcji są konieczne aby uczeń umiał :
Dzięki możliwości zaprezentowania własnych pomysłów uczenie staje się istotne dla uczniów. Uczniowie dzielą się tym czego się nauczyli co pozwala rozwijać im nowe wnioski, nowe doświadczenia. Ten proces przygotowania, prezentacji i refleksji wymaga świadomego myślenia o tym jaki jestem ja jako uczeń i pokazuje jaki jestem w relacji z innymi. W tym miejscu na tym etapie uczeń ma okazję poznać i zrozumieć własne potrzeby samorealizacji. Uczy się metapoznawczo.
Umiejętność stosowania wiedzy w różnych kontekstach.
Pracodawcy oczekują swoich pracowników aby potrafili stosować wiedzę w nowych kontekstach.
Pracodawcy spodziewają się, że osoby będą potrafiły wykorzystać poprzednie doświadczenia do przeprowadzenia zmian w firmie.
Kiedy uczniowie skończą szkołę i spotkają się z nowym doświadczeń, rzadziej będą mieli instrukcję, która podpowie im dokładnie, co mają robić. Będą oni musieli opierać się na tym, czego nauczyli się wcześniej i będą wyposażeni konstruktywne mechanizmy radzenia sobie z nowym wyzwaniem.
Tancerka przed swoim występem ćwiczy przed lustrem, dzięki temu widzi jak tańczy, jakie poprawki są jeszcze konieczne zanim swój kunszt pokaże publiczności. Praca poznawcza jest często niewidoczne i nie można jej bezpośrednio zaobserwować. Wyzwaniem nauczyciela jest stworzenie takich warunków aby pomoc uczniom kształtować ich umiejętności „metapoznawcze" odnoszące się do procesów myślowych, dzięki którym można stworzyć odpowiednik lustra dla procesów umysłowych.
Temat: „Jakie prawa fizyki obowiązują w świecie Angry Birds“ tworzenie książeczki dla dzieci w wieku 6-12 lat
Forma: Praca w grupach 4 osobowych
Jak zacząć projekt?
1.Zastanów się jaki formant będzie miała książeczka
2.Krótki opis gry z fotografią lub własnym rysunkiem
3. Jakie prawa fizyki obowiązują w grze?
Opis prawa jakie udało się ustalić w grze (min 3)
Sformułuj pytania, które może dziecku zadać rodzić uczestniczący w grze wraz z dzieckiem lub obserwujący grę dziecka.
Konieczny opis w języku zrozumiałym dla dziecka 6-12 letniego
Na ptaka, który zostaje wystrzelony z katapulty działa siła ciężkości, która powoduje, że ....... (opis siły grawitacji rysunek wykonany osobiście w tle Angry Birds)
4 .Propozycja pytań
Gra polega na strzelaniu do świń z procy przy pomocy tytułowych wściekłych ptaków
– co ważne, nasi wrogowie chowają się za rozmaitymi przeszkodami, takimi jak
mury, deski czy kostki lodu itd
"jak myślisz, czy ptak wystrzeli wyżej jeżeli mniej naciągniesz procę? “
"Kiedy korzystasz z dużego ptaka a kiedy z małego- od czego to zależy? ]
5.Propozycja tematyczna
Podstawowa matematyka: matematyka język pozycyjny (nad, pod, w lewo, w prawo, w dół, największy, najmniejszy), pomiar (na odległość), kąt.
Fizyka: Maszyny proste (dźwignia), mechanika, siła, energia, prędkość przyspieszenie, tor, droga, pomiar odległości, prędkości, czasu.
Historia: Historia katapulty, współczesne wynalazki, które korzystają z tej technologii
Muzyka: Muzyka popularna w średniowieczu, gdy katapulty zostały wymyślone ( poczuj kulturę czasu).
Artystyczne -Epoka sztuki w średniowieczu, gdy katapulty zostały wymyślone (poczuj kulturę czasu).
6. Kryteria sukcesu:
-staranność wykonania- 5pkt
-poprawne wyjaśnienie praw fizycznych, pojęć matematycznych, opisów historycznych -10 pkt za każdy pomysł
-poprawne sformułowanie pytania -5 pkt za każde pytanie
Uczniowie mogą umieszczać swoje prezentacje na blogu tworząc e-portfolio. Poniżej autorski samouczek.