To jak wiedza jest postrzegana i przetwarzana jest jednym z dwóch głównych czynników decydujących o tym, kim jest uczeń jako uczący się. Oba rodzaje percepcji są równie cenne; Oba mają swoje mocne i słabe strony.
Uczniowie przyzwyczaili się przez lata szkolnej edukacji do gotowych rozwiązań i dokładnych instrukcji: ile, jak, na kiedy i czego mają się nauczyć. Oczekują notatek, podręczników z tabelkami i grafikami oraz czytelnym podsumowaniem w ramce. W nich jest wszystko, czego potrzebują, aby zaliczyć kolejny sprawdzian, test i klasówkę. Podręcznik daje zarówno uczniom jak i nauczycielom alibi i programuje do uczenia pod sznurek - według jasnych instrukcji. System stworzony jest dla jednego rozmiaru: tak samo, to samo i w tym samym czasie. Radzą sobie ci, którzy odpowiadają konkretnym sformatowanym wymiarom. Pozostali albo mają kłopoty i szukają pomocy w korepetycjach, albo potencjał ich indywidualnych pasji i talentów nie jest w pełni wykorzystany. Można to zmienić.
Dlatego w ostatnim czasie bardzo modne stało się nauczanie zgodne ze stylem uczenia się. Wszelkie badania potwierdzają zasadność tego typu działań. Tylko jak nauczać zgodnie ze stylami uczenia na lekcjach? Jak rozumieć style uczenia?
Badania pokazują, że kiedy uczniowie uczą się zgodnie ze swoimi potrzebami następuje:
· istotny statystycznie wzrost pozytywnych postaw wobec nauki
· istotny statystycznie wzrost osiągnięć
· wpływ na motywacje i dyscyplinę podczas lekcji.
Mocne strony:
· Duża wyobraźnia, pomysłowość
· Uczy się najlepiej w sytuacjach, które wymagają tworzenia alternatywnych pomysłów, takich jak burza mózgów, spojrzenie na sytuację z wielu perspektyw
· Nacisk na obserwację, a nie działanie
Pragmatyk
Uczniowie o takiej preferencji uczenia lubią wypróbować swoje pomysły. Chcą zapytać "jak", zrozumieć jak to wszystko działa w praktyce. Lubią fakty
.Wolą pracować w samotności, działać niezależnie. Skupiają się na określonym problemie, raczej nie wykazują emocji, bardziej interesują ich zadania i rzeczy aniżeli problemy ludzkie. Zdecydowani są wymyślać idee i testować je, sprawdzając czy są wiarygodne. Są bardzo precyzyjni w swojej pracy.
Preferują testy wielokrotnego wyboru, które mają konkretne odpowiedzi np. test inteligencji. Styl Pragmatyczny jest
kombinacją abstrakcyjnego uogólnienia i aktywnego eksperymentowania. Te umiejętności są szczególnie użyteczne w zawodach tzw. Technicznych.
Mocne strony: