2 Etap -Wymiana doświadczenia "uczeń uczy ucznia"

Rola przykładów

Wymiana doświadczeń to wymiana różnych przykładów nauczanej idei. Rola przykładów w uczeniu się nowych treści sprowadza się do wyobrażenia sobie, mentalnej symulacji danego pojęcia, zjawiska itp. Taka symulacja zwykle nie ogranicza się do wyobrażenia jakiegoś statycznego "obrazu" ale jest to odegranie w umyśle różnych sytuacji, z różnymi towarzyszącymi jej wrażeniami, emocjami itd.  Uczeń symuluje sytuacje obejmujące nie tylko wyobrażenia wzrokowe, ale także motoryczne, słuchowe, dotykowe. Te sytuacje są omawiane w grupie rówieśniczej. 

Dlatego w ujęciu 4ALL uczeń nie nabywa wiedzy wyłącznie od nauczyciela ale uczy się również od swoich kolegów uzyskując nowe informacje, które może konfrontować ze swoim doświadczeniem. W ten sposób uczeń przekształca informacje nadając im osobiste znaczenie co wpływa na jego motywację i zainteresowanie tematem.

Uczeń ma szansę  budować znaczenie doświadczeń poprzez analizę, wymianę spostrzeżeń i dyskusję na temat podobieństwa i różnic z rówieśnikami. Uczeń widzi, że postrzeganie doświadczeń może  być bardzo różne. Uczeń  omawia te różnice w małych grupach, a następnie dzieli się swoją refleksją się z całą klasą.  Dla ucznia różnice te mogą okazać się dużym wyzwaniem ponieważ widzi to samo doświadczenie  z różnych punktów widzenia. Uczeń polega na własnych myślach i uczuciach w kształtowaniu opinii. Jest skoncentrowany na rozumieniu znaczenia idei i sytuacji. Starannie obserwuje i bezstronnie opisuje, intuicyjne rozumie znaczenie sytuacji, widzi konsekwencje własnych pomysłów, ocenia różne punkty widzenia.  Na tym etapie nauczyciel  kładzie nacisk na cierpliwość, obiektywizm i ostrożny osąd.

 

Doświadczenia mogą tworzyć zarówno pozytywne jak i negatywne skojarzenia. 

Dlaczego to ważne?

Na tym etapie uczeń obserwując swoich rówieśników zastanawia się nad swoim doświadczeniem. Rozważa własne i innych przykłady w tym odmienne rozumienie tych samych treści. Wspólnie zastanawia się dlaczego pojawiły się sprzeczności. Rozmawiając z rówieśnikami wymienia się uwagami, analizuje własne doświadczenie z wielu perspektyw nadając mu formę i znaczenie. Tu jest miejsce na wstępne pomysły, sondowania tego co już uczeń wie i potrafi w związku z prezentowanym doświadczeniem. Od tego, jaka jest znajomość danego tematu nauczyciel planuje dalszą pracę na lekcji. Wymiana doświadczenia to czas w którym, uczeń zwracając się sam do siebie tworzy znaczenie omawianych treści.      

kompetencje uczniowskie

·       kształtowanie umiejętności przedstawiania i omawiania przez uczniów własnych doświadczeń,

·       pokazanie uczniom, że może być wiele różnych odpowiedzi na postawione przez nauczyciela pytanie na początku lekcji i to wynika z naszego doświadczenia,

·       przedstawienie swoich doświadczeń,

·       połączenie uczniów w pary i / lub triady  w celu omówienia swoich doświadczeń i wypracowanie jakieś wspólnego stanowiska,

·       kształcenie umiejętności aktywnego słuchania, wnioskowania, analizowania.

 

Trzeba zaznaczyć, że cześć uczniów będzie dłużej potrzebowała pozostać w obszarze intuicji, doświadczeń własnych, odczuć. Natomiast będą również tacy uczniowie, którzy dążą szybko do abstrakcji czyli do uprzedmiotowienia tego doświadczenia.

Uczeń w interakcji z innymi uczniami, wymiana doświadczeń -kształtowanie zdolności do oceny wydarzeń, oglądania i słuchania różnych perspektyw, zdolności do podejmowania decyzji, wyrabianie wrażliwości, obiektywności. Wiedza widziana z różnej perspektywy ma sens i osobiste znaczenie.    

2 etap lekcji : Uczniowie wymieniają się własnymi doświadczeniami z poprzedniego ćwiczenia

 aktywność :Omówienie i dyskusja wyników w parach a następnie przedstawienie wniosków na forum klasy.

Podajcie  przykłady z życia, które wykorzystują gospodarkę odpadami i w jakim celu jest ona stosowana?

Nauczyciel zapisuje pomysły uczniów na tablicy

Metoda : burza mózgów

 



kontakt: aga_102@tlen.pl, anavissos@wp.pl

Zapraszamy na szkolenia stacjonarne i online. Wydajemy stosowne zaświadczenia.

  • Motywacja Kellera
  • Strategie ABC
  • Metapoznanie
  • Instruktażowe nauczanie 4ALL
  • Cykl Kolba
  • CLIL
  • Prawo oświatowe
  • Licencje Creative Commons

Komentarze

Comments: 27
  • #27

    Aneta (Thursday, 21 September 2017 06:56)

    Gdzie szkolenia?

  • #26

    Rodzic (Monday, 11 September 2017 21:39)

    To powinno być obowiązkowe w polskiej szkole.

  • #25

    jejku (Sunday, 10 September 2017 19:43)

    To najlepsza strona w historii, każdy nauczyciel powinien się z tego uczyć

  • #24

    Oczkiem w Edukację (Saturday, 09 September 2017 12:26)

    Wyśmienicie skomponowany projekt, wyobrażam sobie sukcesy uczniów i ich zaangażowanie ��

  • #23

    %AE (Thursday, 17 August 2017 09:19)

    Rewelacja i jeszcze raz rewelacja!!!!

  • #22

    nauczyciel (Wednesday, 16 August 2017 12:40)

    jestem pod wrażeniem. SZOK

  • #21

    Kamagra 100mg (Thursday, 13 July 2017 16:15)

    Extra Super Viagra

  • #20

    Katarzyna (Friday, 02 June 2017 08:46)

    imponujące

  • #19

    Beata (Thursday, 01 June 2017 12:40)

    Bardzo dobra strona, zamawiam szkolenie

  • #18

    Małgosia (Thursday, 25 May 2017 21:02)

    Absolutna rewelacja

  • #17

    kasia (Thursday, 25 May 2017 09:09)

    bardzo dobra strona, każdy nauczyciel powinien ja zobaczyć

  • #16

    Zatyrany (Tuesday, 23 May 2017 19:58)

    Rewelacyjnie dobrane filmy do wyjaśniania.Strona masakra

  • #15

    blelel (Tuesday, 23 May 2017 08:34)

    dawno nie widziałam tak dobrego nauczania

  • #14

    mateucz (Thursday, 18 May 2017 10:12)

    ŚWIETNIE SIĘ NADAJE NA SZKOLENIA DLA BIZNESU. MA TROCHĘ BŁĘDÓW ALE SUPER

  • #13

    Gosia (Friday, 28 April 2017 06:20)

    Rewelacja, rewelacja o tym trzeba mówić głośno.Ktoś coś fajnego wymyślił

  • #12

    bufa (Saturday, 22 April 2017 20:44)

    to mogą być najbardziej profesjonalne szkolenia-bogatctwo materiałów

  • #11

    Nauczyciel (Friday, 21 April 2017 21:38)

    skąd materiały?

  • #10

    Marek (Friday, 21 April 2017 21:36)

    świetne

  • #9

    beata (Saturday, 08 April 2017 08:08)

    rewelacja

  • #8

    komik (Friday, 07 April 2017 11:57)

    rewelacja-wracam tutaj codziennie

  • #7

    beatriceku (Tuesday, 04 April 2017 12:16)

    znalazłam szkolenia na printerescie. Uwielbiam te stronę. Masę rzeczy wykorzystuje na lekcjach. Jak ud się stworzyć grupę chcemy szkolenia

  • #6

    katarzyna (Monday, 03 April 2017 11:05)

    chcę się zapisać na szkolenie

  • #5

    lilula (Monday, 03 April 2017 10:33)

    Najlepsza strona jaką widziałam

  • #4

    kujon (Tuesday, 28 March 2017 08:17)

    rewelacja

  • #3

    zygała (Tuesday, 17 January 2017 09:13)

    Rewelacyjna strona dla nauczycieli

  • #2

    Agnieszka (Tuesday, 17 January 2017 09:12)

    Zapraszam wszystkich zainteresowanych do współpracy

  • #1

    agatajas (Sunday, 21 February 2016 09:01)

    Fajny program do nauki podobny do bardzo Innowacyjne metody angielskiego z Preply http://www.academia.info.pl/korepetycje-z-preply-korepetycje-j-angielski-gdansk

Autor strony: Agnieszka Jastrzębska-opracowania własne chronione prawem autorskim, proszę nie kopiować materiałów. Nie jest możliwe zaplanowanie prawidłowo lekcji bez wcześniejszego szkolenia. Materiały poglądowe

Problem: szkolna rzeczywistość logiczna a intuicyjny świat przyszłości.