Przedrostek META, który znaczy przede wszystkim : "poza i obejmującym wszystko poniższe"
Metapoznanie czyli „myślenie o myśleniu” jest stosunkowo młodą gałęzią psychologii, dlatego też techniki metapoznawcze są stosunkowo mało znane w polskich szkołach. Inteligencja (zdolności) oraz metapoznanie stanowią dwa niezwykle ważne czynniki determinujące efektywność uczenia się (Czerniawska, 2006). Dzięki umiejętnościom metapoznawczym uczeń wie, że sukces zależy od wkładanego wysiłku a nie od czynników zewnętrznych. Wpływa to na motywację i ma związek z poczuciem własnej skuteczności, co się przekłada się na wybór działania, wytrwałość i ostatecznie na stopień powodzenia w dojściu do celu.
Strategie uczenia się to wszelkie sposoby organizowania sytuacji uczenia się, które są stosowane w celu nabycia i (lub) wykorzystania informacji. Można je podzielić na poznawcze i metapoznawcze, ale w procesie uczenia oba te rodzaje strategii współdziałają ze sobą. Strategie poznawcze pomagają w uczeniu się, zapamiętywaniu i rozumieniu materiału. To procesy myślowe związane z osiągnięciem celu, np. rozwiązanie zadania
Strategie metapoznawcze można opisać jako zachowania i myśli, które posłużą w nabywaniu i wydobywaniu informacji z pamięci. To procesy psychiczne, które pomagają myśleć i sprawdzać, jak idzie realizacja zadania. Pomagają w zakresie monitorowania i oceny bieżących wyników np. postępów w zrozumieniu problemu „Nie rozumiem tego może muszę ponownie przeczytać tę część”, w planowaniu i regulowaniu poznawania (myślenia). Są to procedury stosowane w celu nauczania nadzorowania procesów myślowych jednostki na poziomie symbolicznym, czyli w umyśle (Dembo,1997; Ledzinska, 2000).
Wśród dostępnych strategii działania, strategie metapoznawcze są uważane za najbardziej istotne w rozwijaniu umiejętności szkolnych uczniów. Używanie strategii metapoznawczych aktywuje do myślenia i prowadzi do poprawy wyników w nauce (Anderson, 2002). Wg Simpson i Nist (2000) wybór odpowiedniej strategii metapoznawczej ma ogromne znaczenie w uczeniu się. Innej efektywnej strategii będzie potrzebował uczeń przygotowujący się do egzaminu z biologii niż do testu z historii. Często uczniowie stosują te same strategie, które są mało efektywne do uczenia się rożnych przedmiotów. Ponadto, wielu uczniów rozwiązuje źle zadania, bo nie rozumie polecenia.
Niewidomy, lesbijka i żaba wchodzą do baru. Barman patrzy na nich i pyta:
-Co to? Żart?
Pewien facet wchodzi do zatłoczonego baru i oznajmia, że zna świetny żart o Polakach. Jednak, w tym momencie barman mówi:
-Czekaj Pan. Ja jestem Polakiem.
-Wobec tego będę opowiadał bardzo, bardzo wolno-odpowiada nowo przybyły.