Kwestionariusz do badania motywacji uczniów
Twierdzenia |
tak |
raczej tak |
ani tak ani nie |
raczej nie |
nie |
1. W czasie lekcji chcę się nauczyć jak najwięcej. |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
2. Uczę się angielskiego bo jest przydatny. |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
3. Angielski jest łatwy jeśli się go systematycznie uczy. |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
4. Chcę być najlepszy w grupie. |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
5.Gdy dostanę nie zadowalającą mnie ocenę, staram się ją poprawić. |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
6. Do nauki mobilizuje mnie groźba otrzymania niskiej oceny. |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
7. Systematycznie przygotowuję się do lekcji i sprawdzianów. |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
8. Często zdarza mi się przerwać uczenie się do sprawdzianu, ponieważ znajduję ciekawsze zajęcie. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
9. W czasie lekcji częściej rozmawiam z koleżankami/kolegami, niż słucham nauczyciela. |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
10. Po lekcjach, jak czegoś nie rozumiem, to doszukuję informacji w książkach lub w Internecie lub pytam nauczyciela. |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
11. Odmawiam sobie wyjścia ze znajomymi, jeżeli wiem, że nie odrobiłem jeszcze pracy domowej. |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
12. Uczę się zazwyczaj dlatego, że chcę pogłębiać swoją wiedzę |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
13. Jeśli się uczę to tylko dla ocen. |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
14. Ważniejsza dla mnie jest moja wiedza a nie ocena. |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
15. Uczę się gdyż chcę rozumieć angielskie piosenki, filmy, gry komputerowe. |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
16. Uczę się bo każą mi rodzice. |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
17. Lubię się uczyć angielskiego. |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
18. Uczę się żeby w przyszłości mieć dobrą pracę. |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
19. Uważam, że zrobiłem duże postępy po roku nauki w gimnazjum. |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
20. Na lekcji poznaję strategie, które pomagają mi się uczyć (np. słówek) |
|
|
|
|
|
21. Nauczyciel dobrze tłumaczy lekcję |
|
|
|
|
|
Co należy zmienić na lekcji języka angielskiego żebyś mógł się go dobrze nauczyć?
Co Ty powinieneś zrobić żeby się dobrze nauczyć angielskiego?
Kwestionariusz do badania motywacji uczniów obejmuje trzy istotne w badaniu wskaźniki:
1. Pilność (3,7, 8,9,10,11)
– umiejętność wytrwałego dążenia do postanowionego celu mimo zakłóceń i pokus napływających z zewnątrz; gotowość panowania nad własnymi słabościami i adekwatnego przystosowania się do wymogów środowiska.
2. Motywację wewnętrzną (1, 5,12,14,15,17)
– ciekawość połączona z nastawieniem na wewnętrzny (osobisty) rozwój. Z cechą tą wiąże się podejmowanie działań dla głęboko zinternalizowanych celów wyższych; chęć zdobywania wiedzy, nabywania doświadczenia, poszerzania własnych kompetencji. Osoby charakteryzujące się silną wewnętrzną motywacją do nauki uczą się niezależnie od ocen i zachęt ze strony nauczycieli, rodziców i innych środowisk. Są ciekawe wiedzy i chętne do ponoszenia wyrzeczeń na rzecz jej zdobycia.
3. Motywacja zewnętrzna (2,4,6,13,16,18)
– nastawienie na gratyfikacje pochodzenia zewnętrznego. Cecha ta charakteryzuje uczniów podejmujących działania edukacyjne w głównej mierze instrumentalnie w celu dążenia do zewnętrznych korzyści i unikania strat. Uczniowie charakteryzujący się wysokim poziomem tej cechy przywiązują dużą wagę do ocen, porównują się z innymi, są podatni na informację zwrotną i wrażliwi na zachęty do nauki ze strony otoczenia.