Fragment konspektu z lekcji fizyki-przed zadaniem. Budowanie zaciekawienia.

Fragment konspektu lekcji etap „przed zadaniem, budowanie nastroju:)

 

Sformułowanie zadania-problemu

„Detektyw Szkiełko miał bardzo ważne zadanie. Musiał udowodnić, że rewolwer puszczony przez barmana po bardzo długim stole dotarł do złoczyńcy, który zastraszył gości i wyłudził pieniądze. Z oględzin miejsca zdarzenia wynikało, ze znaleziono resztki oleju na stole i koszuli barmana. Detektyw Szkiełko zastanawiał się, czy można stworzyć takie warunki, aby rewolwer długo się poruszał? Czy olej miał tutaj jakieś znaczenie? Jaką prędkością poruszał się rewolwer jeżeli długość stołu wynosiła 20m a czas poruszania się oszacowano na 2 minuty.

Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się wspólnie nad zadaniem i spróbowali metodą „burzy mózgów” określić jaki jest problem Detektywa Szkiełko.

Problem badawczy: Uczniowie starają się postawić pytanie centralne, zgodnie z przedstawionym wcześniej problemem Detektywa Szkiełko. Można postawić jedno pytanie albo rozbić na mniejsze części.

Pytanie centralne:

Jakie warunki musiałyby zaistnieć, aby rewolwer poruszał się bez hamowania?

(pytania formułowane są w języku zrozumiałym dla uczniów, zapisane zostają na tablicy).

Nauczyciel informuje uczniów, że mają do zaprojektowania badania, które będą odpowiedzią na postawione pytania, jednak....

Nauczyciel: „Zanim wymyślicie jakieś eksperymenty, badania, które pomogą odpowiedzieć na te pytania, spróbujmy wspólnie napisać co już wiemy o ruchu ciała poruszającego się bez hamowania? Czy widzieliście kiedyś ruch takiego obiektu, który nie hamował? Co się działo z tym ciałem? Co możemy powiedzieć o jego prędkości - czy się zmienia czy pozostaje niezmieniona?”

Nauczyciel pokazuje jak można sporządzić notatkę korzystając z tzw. MAPY MYŚLI.

Uczniowie wspólnie rysują mapę myśli związaną z pojęciem ruchu jednostajnie prostoliniowego, robiąc odnośniki do własnych skojarzeń oraz własnych doświadczeń.

Ruch jednostajnie prostoliniowy (skojarzenia, wiedza z prezentacji).

Nauczyciel wyświetla informacje związane z tematem lekcji prosząc uczniów o uzupełnianie swoich MAP MYŚLI o istotne informacje. Każdy uczeń próbuje zrobić notatkę samodzielnie. Notatka będzie oceniana indywidualnie.

Nauczyciel zadaje pytanie klasie: „Czy po zapoznaniu się z powyższymi informacjami czujesz, że masz wystarczająco dużo informacji na temat ruchu prostoliniowego, aby pomóc Detektywowi Szkiełko? Czy na podstawie tych informacji możesz odpowiedzieć na pytanie: „jakie warunki muszą być spełnione, aby rewolwer poruszał się bez hamowania”.

Uczniowie zapisują odpowiedzi na swoich kartach pracy.

Fragment konspektu-po zadaniu. Podsumowanie i ocena

Uczniowie podają swoje propozycje eksperymentów i zapisują je w karcie pracy.

Nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź na pytania i zapisanie ich w karcie:

• Czy dane otrzymane przez Ciebie są wystarczające, abyś mógł wyciągnąć wnioski z eksperymentu? – w przypadku, gdy praca nie została skończona (choćby z powodu braku czasu) uczeń powinien uzasadnić stan swych prac i rzeczowo wytłumaczyć.

Uczniowie odczytują swoje spostrzeżenia.

• Co już wiedziałem zanim zaczął się eksperyment, a czego dowiedziałem się po przeprowadzeniu eksperymentów?

Nauczyciel zapisuje wnioski na tablicy.

• Czy potwierdziła się hipoteza? Co ci się udało uzyskać, co ci się nie powiodło? Z czym miałeś największe trudności? Co było łatwe? – dyskusja na ten temat jest istotna szczególnie, kiedy błędy eksperymentu są duże i zaburzają charakter ruchu.

• Czy eksperyment dał odpowiedź na pytanie i można zapisać prawidłowy wniosek? – uczeń potrafi ocenić kompletność zastosowanej procedury, wykazuje, że zrozumiał cel lekcji.

• Jakie inne eksperymenty mógłbyś zaproponować, aby dojść do tych samych wniosków? Co zrobiłbyś inaczej?

• Jakie błędy można popełnić, przeprowadzając zaproponowane eksperymenty?

Nauczyciel pyta uczniów: „Czy badacz przeprowadzający badanie często generuje nowe pomysły w trakcie eksperymentu i nowe pytania? Czy masz jakieś pomysły na nowe eksperymenty, związane z badaniem ruchu jednostajnego? Czego inni mogliby się nauczyć z Twoich wniosków i z nowo nabytej wiedzy”.

kontakt: aga_102@tlen.pl, anavissos@wp.pl

Zapraszamy na szkolenia stacjonarne i online. Wydajemy stosowne zaświadczenia.

  • Motywacja Kellera
  • Strategie ABC
  • Metapoznanie
  • Instruktażowe nauczanie 4ALL
  • Cykl Kolba
  • CLIL
  • Prawo oświatowe
  • Licencje Creative Commons

Komentarze

Comments: 27
  • #27

    Aneta (Thursday, 21 September 2017 06:56)

    Gdzie szkolenia?

  • #26

    Rodzic (Monday, 11 September 2017 21:39)

    To powinno być obowiązkowe w polskiej szkole.

  • #25

    jejku (Sunday, 10 September 2017 19:43)

    To najlepsza strona w historii, każdy nauczyciel powinien się z tego uczyć

  • #24

    Oczkiem w Edukację (Saturday, 09 September 2017 12:26)

    Wyśmienicie skomponowany projekt, wyobrażam sobie sukcesy uczniów i ich zaangażowanie ��

  • #23

    %AE (Thursday, 17 August 2017 09:19)

    Rewelacja i jeszcze raz rewelacja!!!!

  • #22

    nauczyciel (Wednesday, 16 August 2017 12:40)

    jestem pod wrażeniem. SZOK

  • #21

    Kamagra 100mg (Thursday, 13 July 2017 16:15)

    Extra Super Viagra

  • #20

    Katarzyna (Friday, 02 June 2017 08:46)

    imponujące

  • #19

    Beata (Thursday, 01 June 2017 12:40)

    Bardzo dobra strona, zamawiam szkolenie

  • #18

    Małgosia (Thursday, 25 May 2017 21:02)

    Absolutna rewelacja

  • #17

    kasia (Thursday, 25 May 2017 09:09)

    bardzo dobra strona, każdy nauczyciel powinien ja zobaczyć

  • #16

    Zatyrany (Tuesday, 23 May 2017 19:58)

    Rewelacyjnie dobrane filmy do wyjaśniania.Strona masakra

  • #15

    blelel (Tuesday, 23 May 2017 08:34)

    dawno nie widziałam tak dobrego nauczania

  • #14

    mateucz (Thursday, 18 May 2017 10:12)

    ŚWIETNIE SIĘ NADAJE NA SZKOLENIA DLA BIZNESU. MA TROCHĘ BŁĘDÓW ALE SUPER

  • #13

    Gosia (Friday, 28 April 2017 06:20)

    Rewelacja, rewelacja o tym trzeba mówić głośno.Ktoś coś fajnego wymyślił

  • #12

    bufa (Saturday, 22 April 2017 20:44)

    to mogą być najbardziej profesjonalne szkolenia-bogatctwo materiałów

  • #11

    Nauczyciel (Friday, 21 April 2017 21:38)

    skąd materiały?

  • #10

    Marek (Friday, 21 April 2017 21:36)

    świetne

  • #9

    beata (Saturday, 08 April 2017 08:08)

    rewelacja

  • #8

    komik (Friday, 07 April 2017 11:57)

    rewelacja-wracam tutaj codziennie

  • #7

    beatriceku (Tuesday, 04 April 2017 12:16)

    znalazłam szkolenia na printerescie. Uwielbiam te stronę. Masę rzeczy wykorzystuje na lekcjach. Jak ud się stworzyć grupę chcemy szkolenia

  • #6

    katarzyna (Monday, 03 April 2017 11:05)

    chcę się zapisać na szkolenie

  • #5

    lilula (Monday, 03 April 2017 10:33)

    Najlepsza strona jaką widziałam

  • #4

    kujon (Tuesday, 28 March 2017 08:17)

    rewelacja

  • #3

    zygała (Tuesday, 17 January 2017 09:13)

    Rewelacyjna strona dla nauczycieli

  • #2

    Agnieszka (Tuesday, 17 January 2017 09:12)

    Zapraszam wszystkich zainteresowanych do współpracy

  • #1

    agatajas (Sunday, 21 February 2016 09:01)

    Fajny program do nauki podobny do bardzo Innowacyjne metody angielskiego z Preply http://www.academia.info.pl/korepetycje-z-preply-korepetycje-j-angielski-gdansk

Autor strony: Agnieszka Jastrzębska-opracowania własne chronione prawem autorskim, proszę nie kopiować materiałów. Nie jest możliwe zaplanowanie prawidłowo lekcji bez wcześniejszego szkolenia. Materiały poglądowe

Problem: szkolna rzeczywistość logiczna a intuicyjny świat przyszłości.