Różnica w nauczaniu i uczeniu się osób o różnej stronniczości mózgu-sprawdź się

Sprawdź  jakim jesteś nauczycielem i co musisz robić aby odnieść sukces dydaktyczny?

Nauczyciele o określonej orientacji prawo czy lewo pół-kulowej  mają tendencję (często nieuświadomioną) do wprowadzania takich metod i strategii, które są zgodne z tą orientacją. Dlatego lepsze osiągnięcia mają uczniowie, którzy korespondują z tą orientacją. Dlatego sprawdź na ile jesteś jako nauczyciel stronniczy i co możesz zrobić aby docierać do uczniów o przeciwnej orientacji?


Choć lewa półkula mózgu nie różni się bardzo od prawej pod względem anatomicznym to od momentu odkrycia przez Paula Brocę ośrodka mózgowego odpowiedzialnego za zdolności językowe naukowcy podkreślają różnice obu półkul biorąc pod uwagę ich funkcje. Przykładowo są to rozróżnienia na półkulę lewą – werbalną i prawą – przestrzenno-wzrokową, racjonalną i emocjonalną czy też analityczną i  holistyczną. Makoto Shichida ustalił, że prawa półkula odpowiedzialna jest za pamięć fotograficzną, słuch absolutny, zdolności artystyczne, szybkie uczenie się bez powtórzeń, rozpoznawanie ilości widzianych elementów, naukę języków bez rozumienia znaczenia, dostrzeganie szczegółów, obrazowe spostrzeganie świata, zdolności telepatyczne, jasnowidzenia i samo-uzdrawiania. Lewa półkula odpowiedzialna jest za logiczne myślenie. To dzięki jej pracy potrafimy czytać składając głoski, dodawać lub odejmować poprzez dopełnianie do dziesiątek, opisywać słowami to, co widzimy. Potrafimy czytać ignorując błędy, dostrzegać generalną ideę, rozumieć pojęcia symboliczne.

Różnice między funkcjonowaniem obu półkul prezentuje tabela   1

Lewa półkula mózgu

Nauczyciel

Nauczyciel z mocną tendencją lewej  strony mózgu zazwyczaj woli uczyć wykorzystując wykład i dyskusję.  Daje uczniom zadania do ich samodzielnego rozwiązania. Zadaje typowe zadania domowe (zad. 1 str. 24) Przygotowuje lub dyktuje notatki, które sam przygotował. Atmosfera w klasie musi być  spokojna, uczniowie najczęściej słuchają wykładu, Skutecznie realizuje uporządkowane elementy  zaplanowanej lekcji. Na biurku panuje ład i porządek.

Uczeń

Uczeń woli pracować samodzielnie. Lubi czytać i przepisywać eksperckie notatki, dąży do perfekcji. Jeżeli oszacuje, że sobie nie poradzi z jakimś problemem stosuje  techniki samo-utrudniania. Wymaga podczas pracy ciszy i spokoju. Ma ogromny lęk przed niepowodzeniem.

Uczeń ze słaba tendencją prawo- półkulową  ma wielkie trudności ze zrozumieniem lekcji , na której przeważają elementy wzrokowo-przestrzenne .  

Strategie sprzyjające uczeniu

·       Wykład uporządkowany, zachowana kolejność nauczanych treści.

·       Uczniowie uwielbiają słuchać eksperta i robić notatki.

·       Uczniowie lubią myśleć i omawiać pojęcia abstrakcyjne.

·       Lubią zadania z podręcznika szkolnego, dzięki którym mogą pracować samodzielnie.

·       Poproś uczniów, aby napisali jakąś pracę badawczą na temat przerabianych treści, która będzie pracą koncepcyjną obejmującą  analizę szczegółów.

·       Wielu uczniów o orientacji lewo-półkulowej  dekoncentruje się , kiedy w klasie jest szum,  nie chcą słyszeć  żadnych rozmów podczas rozwiązywania zadań.

Prawa półkula mózgu

Nauczyciel

Nauczyciel z orientacją prawo-półkulową posługuje się wykładem interaktywnym. Jest w ciągłym dialogu z uczniami. Nauczyciel z preferencjami prawej strony mózgu widząc cały obraz częściej posługuje się sztuką, tworzy wizualizacje, znajduje odpowiednią  muzykę do swoich lekcji. Pracuje metodą projektów. Nie przeszkadza mu hałas w klasie. Ma często książki i materiały  rozrzucone po całym swoim biurku.

Uczeń

Uczeń prawo-półkulowy  woli pracować w grupach. Lubi robić projekty. Wolałby zaprojektować i wykonać telefon komórkowy zamiast pisać „kolejną nudną pracę z książki” 

Jego lewa półkula, choć zdrowa, jest znacznie słabsza niż po prawej stronie. Uczeń chociaż nie ma trudności w uczeniu się, ma problemy z przetwarzaniem informacji, które są przedstawione ustnie. Gdy wykład przeciąga się staje się niespokojny i przytłoczony co powoduje, że się wyłącza. Notatki są tworzone za pomocą rysunku.

Strategie sprzyjające uczeniu

  • Podczas lekcji odnotuj najważniejsze punkty na tablicy w postaci rysunku, komiksu, lub prezentacji multimedialnej. Te wizualne wskazówki pomogą uczniowi skupić podczas wykładu.
  • Używaj  tablicy często ponieważ uczniowie są w stanie ominąć punkty omawiane ustnie. Wskaźniki wizualne pomogą uczniowi „zobaczyć” i zrozumieć omawiane zagadnienia.
  • Organizuj  czas na zajęciach w  grupie. Prawo-półkulowi uczniowie cieszą się towarzystwem innych.
  • Pozwól uczniom tworzyć rysunki, tworzyć plakaty zamiast pisać pracę. Uczniowie ci mają doskonałą koordynację ręka-oko.
  • Odtwarzaj muzykę, taką jak z 2001: Odyseja kosmiczna . Omów jak w przestrzeni może czuć się kosmonauta. Uczniowie o orientacji prawo-półkulowej mózgu są intuicyjni i bazują często na uczuciach.
  • Wykorzystuj umiejętności wizualno-przestrzenne uczniów.

kontakt: aga_102@tlen.pl

Zapraszamy na szkolenia stacjonarne i online. Wydajemy stosowne zaświadczenia.

  • Motywacja Kellera
  • Strategie ABC
  • Metapoznanie
  • Instruktażowe nauczanie 4ALL
  • Cykl Kolba
  • CLIL
  • Prawo oświatowe
  • Licencje Creative Commons

Komentarze

Comments: 38
  • #38

    Lidia.Bugiera@gmail.com (Thursday, 09 February 2023 12:16)

    Witam. Jestem zainteresowana szkoleniem z zakresu motywacji Kellera. Proszę o informacje.

  • #37

    Agnieszka (Monday, 07 November 2022 20:36)

    Witam, jestem zainteresowana szkoleniem CLIL, proszę o informację

  • #36

    Sandra (Friday, 25 June 2021 13:43)

    Dzień dobry,
    Poproszę o przesłanie oferty najbliższego szkolenia CLIL na adres szagorska1@yahoo.pl
    Dziękuję i pozdrawiam!

  • #35

    Joanna (Thursday, 25 June 2020 00:36)

    dzień dobry, kiedy będzie organizowane szkolenie CLIL online?
    pozdrawiam serdecznie
    Joanna

  • #34

    CLIL (Thursday, 16 April 2020)

    Również jestem zainteresowana szkoleniem CLIL online. Czy będzie ono możliwe i jeśli tak, to w jakiej cenie?

  • #33

    Anna (Friday, 24 January 2020 21:15)

    Ile kosztuje szkolenie online CLIL?

  • #32

    Gaga (Sunday, 06 October 2019 19:00)

    Absolutna rewelacja-gdzie kurs?

  • #31

    4ALL (Thursday, 01 August 2019 11:58)

    Dementujemy style uczenia się, propagujemy nauczanie w oparciu o pojęcia kluczowe. O stylach uczenia i mitach na ten temat pisałam w czasopiśmie „Sygnał”
    Szkolenia będą online.

  • #30

    Dorota (Tuesday, 11 June 2019 21:46)

    Czy nadal szkolicie w zakresie 4ALL?
    D. Pasek

  • #29

    Style uczenia się (Wednesday, 24 April 2019 19:32)

    Kochani, style uczenia się to MIT. Koncepcja fajna i szczytna, ale niestety nieprawdziwa. Było wiele badań i metaanaliz - nie znaleziono koncepcji, która by się obroniła.

  • #28

    Kazik (Sunday, 21 October 2018 15:04)

    Rewalacja

  • #27

    Aneta (Thursday, 21 September 2017 06:56)

    Gdzie szkolenia?

  • #26

    Rodzic (Monday, 11 September 2017 21:39)

    To powinno być obowiązkowe w polskiej szkole.

  • #25

    jejku (Sunday, 10 September 2017 19:43)

    To najlepsza strona w historii, każdy nauczyciel powinien się z tego uczyć

  • #24

    Oczkiem w Edukację (Saturday, 09 September 2017 12:26)

    Wyśmienicie skomponowany projekt, wyobrażam sobie sukcesy uczniów i ich zaangażowanie ��

  • #23

    %AE (Thursday, 17 August 2017 09:19)

    Rewelacja i jeszcze raz rewelacja!!!!

  • #22

    nauczyciel (Wednesday, 16 August 2017 12:40)

    jestem pod wrażeniem. SZOK

  • #21

    Kamagra 100mg (Thursday, 13 July 2017 16:15)

    Extra Super Viagra

  • #20

    Katarzyna (Friday, 02 June 2017 08:46)

    imponujące

  • #19

    Beata (Thursday, 01 June 2017 12:40)

    Bardzo dobra strona, zamawiam szkolenie

  • #18

    Małgosia (Thursday, 25 May 2017 21:02)

    Absolutna rewelacja

  • #17

    kasia (Thursday, 25 May 2017 09:09)

    bardzo dobra strona, każdy nauczyciel powinien ja zobaczyć

  • #16

    Zatyrany (Tuesday, 23 May 2017 19:58)

    Rewelacyjnie dobrane filmy do wyjaśniania.Strona masakra

  • #15

    blelel (Tuesday, 23 May 2017 08:34)

    dawno nie widziałam tak dobrego nauczania

  • #14

    mateucz (Thursday, 18 May 2017 10:12)

    ŚWIETNIE SIĘ NADAJE NA SZKOLENIA DLA BIZNESU. MA TROCHĘ BŁĘDÓW ALE SUPER

  • #13

    Gosia (Friday, 28 April 2017 06:20)

    Rewelacja, rewelacja o tym trzeba mówić głośno.Ktoś coś fajnego wymyślił

  • #12

    bufa (Saturday, 22 April 2017 20:44)

    to mogą być najbardziej profesjonalne szkolenia-bogatctwo materiałów

  • #11

    Nauczyciel (Friday, 21 April 2017 21:38)

    skąd materiały?

  • #10

    Marek (Friday, 21 April 2017 21:36)

    świetne

  • #9

    beata (Saturday, 08 April 2017 08:08)

    rewelacja

  • #8

    komik (Friday, 07 April 2017 11:57)

    rewelacja-wracam tutaj codziennie

  • #7

    beatriceku (Tuesday, 04 April 2017 12:16)

    znalazłam szkolenia na printerescie. Uwielbiam te stronę. Masę rzeczy wykorzystuje na lekcjach. Jak ud się stworzyć grupę chcemy szkolenia

  • #6

    katarzyna (Monday, 03 April 2017 11:05)

    chcę się zapisać na szkolenie

  • #5

    lilula (Monday, 03 April 2017 10:33)

    Najlepsza strona jaką widziałam

  • #4

    kujon (Tuesday, 28 March 2017 08:17)

    rewelacja

  • #3

    zygała (Tuesday, 17 January 2017 09:13)

    Rewelacyjna strona dla nauczycieli

  • #2

    Agnieszka (Tuesday, 17 January 2017 09:12)

    Zapraszam wszystkich zainteresowanych do współpracy

  • #1

    agatajas (Sunday, 21 February 2016 09:01)

    Fajny program do nauki podobny do bardzo Innowacyjne metody angielskiego z Preply http://www.academia.info.pl/korepetycje-z-preply-korepetycje-j-angielski-gdansk

Autor strony: Agnieszka Jastrzębska-opracowania własne chronione prawem autorskim, proszę nie kopiować materiałów. Nie jest możliwe zaplanowanie prawidłowo lekcji bez wcześniejszego szkolenia. Materiały poglądowe

Problem: szkolna rzeczywistość logiczna a intuicyjny świat przyszłości.