Omówienie projektu międzyszkolnego „Wywabianie plam” wykorzystującego narzędzia metapoznawcze.
V diagram to strategia pomocna w rozwijaniu zdolności metapoznawczych w celu ułatwienia uczniom:
zrozumienia własnej struktury wiedzy (sieci powiązań pomiędzy elementami wiedzy, relacji, hierarchii i kombinacji)
twórczego myślenia,
kreatywnego rozwiązywania problemów,
pomaga połączyć wcześniejsze doświadczenia i wiedzę z nowo nabytymi
informacjami,
powiązać wiedzę praktyczna z teoretyczną ,korzystać z wiedzy, którą uczeń już
posiada.
Uczniowie korzystając z V diagramu lepiej zgłębiają wiedzę, mają kontrolę nad własnym uczeniem się.
Uczą się bo wiedzą, co robią!!!!! Przeżywają intelektualna przygodę!!!
V diagram ma służyć jako przewodnik graficzny w czasie lekcji, pomaga określić uczniowi:
Ta metoda pomaga również integrować zespół klasowy, poprawia komunikację między uczniami. Nauczycielom dostarcza istotnej informacji na jakim poziomie znajomości zagadnienia znajduje się uczeń, jakie są jego mocne i słabe strony.
Przykład międzyszkolnego projektu fizyczno-chemicznego
Co chcemy się nauczyć?
(nawiązanie do tematu projektu, tematu lekcji, zaciekawienie poprzez naświetlenie problemu)
Przedstawienie problemu:
Dyrektor szkoły rozlał przypadkowo musztardę i sok winogronowy na koszulę, którą jego żona podarowała mu na pierwszą rocznicę ślubu. Wiedząc jak dużo znaczyła dla niej ta koszula, dyrektor jest zdeterminowany aby znaleźć kogoś kto pomoże mu najlepiej wywabić plamę. Czy ktoś stanie na wysokości zadania? Czy dyrektor zrobi przykrość swojej żonie?
Początek lekcji (projektu)
Spróbujcie potraktować rozwiązanie problemu jak przygodę.
Często mamy do czynienia z problemami, na które musimy znaleźć odpowiedzi. W tym przypadku musimy znaleźć najlepszy sposób aby usunąć plamy z koszuli reżysera bez utraty koloru. Stańmy się naukowcami i opatentujmy najlepszy sposób na usuwanie tak trudnych plam.
Sformułujmy pytanie centralne.
Zanim przeprowadzimy profesjonalne dochodzenie musimy sformułować pytanie. To pytanie prowadzi do badania. Bez pytania osoba wykonująca badanie może zgromadzić dużą ilość informacji, ale nie takie które pomogą rozwiązać problem.
Pytanie centralne jest celem rozwiązania problemu
Jakie połączenia rozpuszczalników i jaka metoda działa najlepiej do usuwania musztardy i soku winogronowego z koszuli tak aby nie utraciła koloru?
To pytanie może być przerażające, ponieważ jest takie długie. Możemy je zrobić mniej straszne rozkładają je na mniejsze części.
1) Jakie rozwiązanie i metoda są najlepsze aby usunąć plamę z musztardy?
2) Jakie rozwiązanie i metoda są najlepsze aby usunąć plamę z soku winogronowego?
3) Jakie rozwiązanie i metoda są najlepsze aby nie stracić koloru koszuli?
Tworzenie kontekstu teoretycznego
Żeby znaleźć odpowiedź na pytanie powinniśmy zaprojektować badanie, które pokaże najlepszy sposób wywabiania plam. Zanim jednak przystąpimy do eksperymentu powinniśmy mieć jakąś wiedzę na temat mydło, usuwania brud z ubrań oraz dlaczego niektóre rozpuszczalniki usuwają plamy, a inne nie?
reszta w dokumencie pdf (poniżej)