Zróżnicowanie to „chytry plan” zaangażowania ucznia. To dwa potężne czynniki motywacyjne: zainteresowanie i możliwość dokonania wyboru.
Jak możemy dokonać przejścia z "instrukcji single- size" do zróżnicowanego nauczania, dzięki któremu możemy lepiej zaspokajać różne potrzeby naszych uczniów?
Uczniowie uczą się najlepiej kiedy:
Treści, proces i produkt – to elementy zróżnicowanego nauczania, nad którymi nauczyciel ma pełną kontrolę.
Gotowość, zainteresowanie i profil - nad tymi elementami nauczyciel ma bardzo małą kontrolę.
Open- Endedness: działania powinny obejmować większy procent zadań otwartych, dla których brak jest wstępnie określonych prawidłowych odpowiedzi. Są to działania stymulujące dalsze myślenie i postępowanie.
Odkrycie: działania powinny obejmować większy odsetek przypadków, w których uczniowie
wykorzystują indukcyjne procesy rozumowania do odkrywania wzorów, koncepcji i zasad podstawowych .
Dowody rozumowania: uczniowie powinni być poproszeni o wyrażenie nie tylko swoich wniosków, ale również o uzasadnienia,
które do nich doprowadziły.
Wolność wyboru: uczniowie powinni mieć swobodę wyboru, kiedy jest to możliwe, co badać i jak się uczyć, w celu zwiększenia ich zainteresowanie nauką .
Stymulacja i różnorodność: szybka stymulacja w prezentacji nowego materiału i zastosowanie.
Proces związany z nauką jest to umiejętność wejścia w interakcję wiedzy, jaką uczniowie mają przed daną lekcją, a wiedzą zdobytą na lekcji w celu głębszego osobistego zrozumienia. Proces ten zachodzi wtedy, gdy uczniowie są zachęcani do stosowania procesów myślowych wyższego poziomu.
Wyższy poziom myślenia wspierają te metody, które podkreślają zastosowanie wiedzy zamiast wyszukiwania informacji, uczniowie powinni umieć
zastosować informację w nowych sytuacjach, wykorzystać ją do rozwijania nowych pomysłów, oceniać jej zasadność i wykorzystać do opracowania nowych produktów.
Pobudzenie zainteresowania to wprowadzenie uczniów w świat pełen pomysłów i możliwości, które nie zostały jeszcze odkryte.
http://steinhardt.nyu.edu/scmsAdmin/uploads/006/188/8-27,%20James%20Bao.pdf