Pomóż mi w lekcjach!

Przychodzi Kasia do taty z prośbą o pomoc w rozwiązaniu zadania z matematyki. Pokazuje zeszyt z podaną treścią i mówi :  "nie potrafię". Tata reaguje na zachowanie córki i przerywa czytanie gazety. 

"Pokaż"- mówi i czyta zadanie.

Na urodziny kolegi przyszło 5 chłopców, potem doszło kilka dziewczynek. Razem było 12 gości. Ile przyszło dziewczynek? 

"Czego nie rozumiesz, przecież to proste" -mówi. Gdyby Kasia wiedziała czego nie rozumie to pewnie by powiedziała. Jest jeden problem. Kasia nie dostrzega matematycznej struktury zadania , nie potrafi jeszcze rozpatrywać zadań z treścią, nie wie jak skupić się na podanych w treści zadania danych, określić zależności. Dla Kasi najważniejsza jest fabuła, która łączy się z jej doświadczeniem dlatego najpierw milczy a później zaczyna opowiadać: "Na moje urodziny też przyszło dużo koleżanek i kolegów...."

I teraz sa dwa wyjścia: jedno złe i prowadzące do niepowodzenia szkolnego a drugie dobre, prowadzące do sukcesu.

  

Złe rozwiązanie-brak zrozumienia przyczyny niepowodzenia

" Co to zadanie ma wspólnego z twoimi urodzinami?". Tata nie widząc związku z zadaniem, rozumie zachowanie Kasi jako chęć wymigania się od jego rozwiązania. Tata czytając zadanie natychmiast dostrzega strukturę zadania i wydaje mu się to zadanie banalne. Więc tłumaczy zachowanie Kasi jej lenistwem. Zdenerwowany odsyła ją do pokoju aby rozwiązała zadanie albo podpowiada rozwiązanie aby mieć z głowy dziecko. 

Kasia uczy się i wie, że lepiej nie denerwować rodziców, i nie informować o swoich zadaniach. 

Dobre rozwiązanie-powiązanie z osobistą narracją z doświadczeniem

Tata wie, jak ważne były urodziny dla córki. Postanowił rozwiązanie zadania z treścią rozpocząć od nawiązania do doświadczenia córki. Połączyć zadanie problemowe z narracją dziecka. Zapytał więc: "kto był na twoich urodzinach, wymień wszystkie osoby?". Kasia ochoczo zabrała się do wymienienia wszystkich  znajomych. Tata pochwalił dobrą pamięć córki i poprosił aby ustaliła ilu było chłopców a ile dziewczynek. Poprosił Kasię aby zapisała sumę i wynik w zeszycie. Zapytał kogo jeszcze zaprosiła a kto nie przyszedł.  Zaproponował aby córka zapisała to jako równanie. Dziewczynka bez kłopotu robi zapis matematyczny. Jest szczęśliwa. Tata uznaje, że dziecko jest gotowe i wraca do zadania z treścią z zestawu szkolnego. Jak myślisz, jak teraz radzi sobie Kasia z zadaniem szkolnym?

Write a comment

Comments: 1

kontakt: aga_102@tlen.pl, anavissos@wp.pl

Zapraszamy na szkolenia stacjonarne i online. Wydajemy stosowne zaświadczenia.

  • Motywacja Kellera
  • Strategie ABC
  • Metapoznanie
  • Instruktażowe nauczanie 4ALL
  • Cykl Kolba
  • CLIL
  • Prawo oświatowe
  • Licencje Creative Commons

Komentarze

Comments: 28
  • #28

    Kazik (Sunday, 21 October 2018 15:04)

    Rewalacja

  • #27

    Aneta (Thursday, 21 September 2017 06:56)

    Gdzie szkolenia?

  • #26

    Rodzic (Monday, 11 September 2017 21:39)

    To powinno być obowiązkowe w polskiej szkole.

  • #25

    jejku (Sunday, 10 September 2017 19:43)

    To najlepsza strona w historii, każdy nauczyciel powinien się z tego uczyć

  • #24

    Oczkiem w Edukację (Saturday, 09 September 2017 12:26)

    Wyśmienicie skomponowany projekt, wyobrażam sobie sukcesy uczniów i ich zaangażowanie ��

  • #23

    %AE (Thursday, 17 August 2017 09:19)

    Rewelacja i jeszcze raz rewelacja!!!!

  • #22

    nauczyciel (Wednesday, 16 August 2017 12:40)

    jestem pod wrażeniem. SZOK

  • #21

    Kamagra 100mg (Thursday, 13 July 2017 16:15)

    Extra Super Viagra

  • #20

    Katarzyna (Friday, 02 June 2017 08:46)

    imponujące

  • #19

    Beata (Thursday, 01 June 2017 12:40)

    Bardzo dobra strona, zamawiam szkolenie

  • #18

    Małgosia (Thursday, 25 May 2017 21:02)

    Absolutna rewelacja

  • #17

    kasia (Thursday, 25 May 2017 09:09)

    bardzo dobra strona, każdy nauczyciel powinien ja zobaczyć

  • #16

    Zatyrany (Tuesday, 23 May 2017 19:58)

    Rewelacyjnie dobrane filmy do wyjaśniania.Strona masakra

  • #15

    blelel (Tuesday, 23 May 2017 08:34)

    dawno nie widziałam tak dobrego nauczania

  • #14

    mateucz (Thursday, 18 May 2017 10:12)

    ŚWIETNIE SIĘ NADAJE NA SZKOLENIA DLA BIZNESU. MA TROCHĘ BŁĘDÓW ALE SUPER

  • #13

    Gosia (Friday, 28 April 2017 06:20)

    Rewelacja, rewelacja o tym trzeba mówić głośno.Ktoś coś fajnego wymyślił

  • #12

    bufa (Saturday, 22 April 2017 20:44)

    to mogą być najbardziej profesjonalne szkolenia-bogatctwo materiałów

  • #11

    Nauczyciel (Friday, 21 April 2017 21:38)

    skąd materiały?

  • #10

    Marek (Friday, 21 April 2017 21:36)

    świetne

  • #9

    beata (Saturday, 08 April 2017 08:08)

    rewelacja

  • #8

    komik (Friday, 07 April 2017 11:57)

    rewelacja-wracam tutaj codziennie

  • #7

    beatriceku (Tuesday, 04 April 2017 12:16)

    znalazłam szkolenia na printerescie. Uwielbiam te stronę. Masę rzeczy wykorzystuje na lekcjach. Jak ud się stworzyć grupę chcemy szkolenia

  • #6

    katarzyna (Monday, 03 April 2017 11:05)

    chcę się zapisać na szkolenie

  • #5

    lilula (Monday, 03 April 2017 10:33)

    Najlepsza strona jaką widziałam

  • #4

    kujon (Tuesday, 28 March 2017 08:17)

    rewelacja

  • #3

    zygała (Tuesday, 17 January 2017 09:13)

    Rewelacyjna strona dla nauczycieli

  • #2

    Agnieszka (Tuesday, 17 January 2017 09:12)

    Zapraszam wszystkich zainteresowanych do współpracy

  • #1

    agatajas (Sunday, 21 February 2016 09:01)

    Fajny program do nauki podobny do bardzo Innowacyjne metody angielskiego z Preply http://www.academia.info.pl/korepetycje-z-preply-korepetycje-j-angielski-gdansk

Autor strony: Agnieszka Jastrzębska-opracowania własne chronione prawem autorskim, proszę nie kopiować materiałów. Nie jest możliwe zaplanowanie prawidłowo lekcji bez wcześniejszego szkolenia. Materiały poglądowe

Problem: szkolna rzeczywistość logiczna a intuicyjny świat przyszłości.