Instruktażowy model lekcji D. Kolba

Model lekcji Kolba wywodzi się z modelu społecznego uczenia się, uwzględniającego odmienne potrzeby i możliwości ucznia, przez co nauczanie jest elastyczne i wymaga stosowania wielu strategii i metod. Nie bez powodu to podejście nazywane jest „uczeniem przez doświadczenie”, bo właśnie tutaj mocno podkreślane jest znaczenie osobistego doświadczenia nawet tego negatywnego ucznia. Jest to holistyczne podejście, gdyż porusza poznawcze, emocjonalne i fizyczne aspekty uczniów.

 

Odpowiedzią dlaczego kara nie zawsze prowadzi do pożądanej zmiany?

Bardzo często niewłaściwe reakcje, postawy same w sobie są atrakcyjne i trudne do wyeliminowania tylko przez uświadomienie, że są błędne a kara nie zawsze prowadzi do pożądanej zmiany. Wiedzą o tym doskonale nauczyciele i pewnie nie raz się dziwiąc, dlaczego zastosowane przez nich sankcje nie dają rezultatów. W przypadku dobrze utrwalonych postaw kara chwilowo gasi niewłaściwe zachowania ale nie eliminuje ich skutecznie i trwale. Tak jest w przypadku uczniów, którzy często nie uważają, rozmawiają, lekceważą wszystko. Po zastosowaniu kary następuje chwilowa poprawa a potem powrót do rutyny. Bardzo ważne i konieczne do nadrobienia są mało znane w polskiej edukacji tzw "osobliwość" procesu uczenia się na błędach.  

Krok pierwszy: konkretne doświadczenie

Porażka jest doskonałym początkiem procesu zmiany. Nie jest ważne czy uczeń źle zrozumiał przesłanie z lekcji, czy zawiódł nauczyciela brakiem przygotowania. Potrzebą jest nauczyć ucznia odpowiedzialność za niepowodzenia.Uczony przez lata szkolnej edukacji uczeń będzie bronił się przed błędami. Błędy dla niego to poczucie wstydu. Poczucie wstydu to "ja", ja jestem nieudolny, głupi i musze się tego wstydzić. Należy przekierować niepowodzenie na poczucie winy. Poczucie winy to moje zachowanie, nad którym mam kontrolę. Jeżeli błędy są powiązane ze wstydem, uczeń przeżywa ich popełnienie, może zamknąć sobie drogę do skorzystania z ważnych informacji, które dla niego niosą. Nauczyciel może wykorzystać to, że uczniowska porażka to rzeczywiste doświadczenie z uczniem powiązane. Wzrost motywacji do uważnego analizowania zdarzenia jest jego osobiste znaczenie.

Krok drugi:refleksyjna obserwacja

Dobrą techniką jest zamiana porażki na informację zwrotną na temat zaszłej niekorzystnej dla ucznia sytuacji. Uczeń uzyska nową perspektywę i zacznie się analityczna praca nad porażką. Uczeń zacznie zbierać informacje na temat doznanych trudności.Spojrzy na swoją porażkę z nowej perspektywy i może się wtedy zmobilizować i sprawić, że będzie to nauka na błędach. Nauczyciel pomaga w uzyskaniu przez ucznia rzeczywistego obrazu sytuacji, w zebraniu okoliczności zewnętrznych i wewnętrznych przeżywanej porażki. Kieruje na uwagę na mechanizmy zaradcze i adaptacyjne.

Wykorzystanie narzędzi TOC:

Definiowanie i rozwiązywanie problemu

Przed rozpoczęciem rozwiązywania problemu należy zdefiniować problem. Zadać sobie pytanie, jaki jest mój problem? Jaki jest problem w ogóle? Jakie działania spowodowały problem?

Jeżeli uczeń zdefiniuje problem dokładnie to jest w połowie drogi do jego rozwiązania "--Dr. Eli Goldratt założyciel TOC

Zawsze można zadać uczniowie pytanie: Czy każdy problem jest problemem? Nie. Czasami może to być symptom wskazujący na problem. Lecząc objawy nie można rozwiązać problemu. Problem pojawia się w przypadku konfliktu. To konflikt powoduje problem / obawę. Dlatego  czasami problem musi być zdefiniowany jako konflikt. Dyskusja o konflikcie prowadzi do definicji problemu. 

Krok trzeci:abstrakcyjna konceptualizacja

Uczeń zebrał informacje, które wymagają dopracowania i sprawdzenie czego nauczyło ucznia to doświadczenie, jakie wyciągnął z tego wnioski, co zrobiłby inaczej, gdybyś raz jeszcze spotkał się z taką sytuacją. Wyciągnięte wnioski mogą stać się dla ucznia regułami postępowania bo wyprowadzone na bazie obserwacji mogą przybrać formę reguły z wytycznymi dotyczącymi działania w różnych okolicznościach. W takiej wyprowadzonej regule uczeń będzie wyposażony w wiedzę, co i w jakich warunkach należy czynić, by unikać pułapek i błędów.

 

Krok czwarty:aktywne eksperymentowanie

Uczeń zinternalizował reguły. Potrafi teraz dostrzec podobieństwo miedzy doświadczeniem, z którego czerpał naukę  a konkretna sytuacją szkolną. Z perspektywy czasu może uzyskał dystans  i potrafi spojrzeć na wydarzenie, które ocenił jako porażkę z innej nowej perspektywy. Dzięki temu w podobnej sytuacji zadaje sobie pytanie : „Jakie to ma znaczenie dla mnie w tej właśnie sytuacji“. Popełnianie błędów i refleksja nad tym co się nie udało rozwija uczniowską elastyczność. 

kontakt: aga_102@tlen.pl, anavissos@wp.pl

Zapraszamy na szkolenia stacjonarne i online. Wydajemy stosowne zaświadczenia.

  • Motywacja Kellera
  • Strategie ABC
  • Metapoznanie
  • Instruktażowe nauczanie 4ALL
  • Cykl Kolba
  • CLIL
  • Prawo oświatowe
  • Licencje Creative Commons

Komentarze

Comments: 27
  • #27

    Aneta (Thursday, 21 September 2017 06:56)

    Gdzie szkolenia?

  • #26

    Rodzic (Monday, 11 September 2017 21:39)

    To powinno być obowiązkowe w polskiej szkole.

  • #25

    jejku (Sunday, 10 September 2017 19:43)

    To najlepsza strona w historii, każdy nauczyciel powinien się z tego uczyć

  • #24

    Oczkiem w Edukację (Saturday, 09 September 2017 12:26)

    Wyśmienicie skomponowany projekt, wyobrażam sobie sukcesy uczniów i ich zaangażowanie ��

  • #23

    %AE (Thursday, 17 August 2017 09:19)

    Rewelacja i jeszcze raz rewelacja!!!!

  • #22

    nauczyciel (Wednesday, 16 August 2017 12:40)

    jestem pod wrażeniem. SZOK

  • #21

    Kamagra 100mg (Thursday, 13 July 2017 16:15)

    Extra Super Viagra

  • #20

    Katarzyna (Friday, 02 June 2017 08:46)

    imponujące

  • #19

    Beata (Thursday, 01 June 2017 12:40)

    Bardzo dobra strona, zamawiam szkolenie

  • #18

    Małgosia (Thursday, 25 May 2017 21:02)

    Absolutna rewelacja

  • #17

    kasia (Thursday, 25 May 2017 09:09)

    bardzo dobra strona, każdy nauczyciel powinien ja zobaczyć

  • #16

    Zatyrany (Tuesday, 23 May 2017 19:58)

    Rewelacyjnie dobrane filmy do wyjaśniania.Strona masakra

  • #15

    blelel (Tuesday, 23 May 2017 08:34)

    dawno nie widziałam tak dobrego nauczania

  • #14

    mateucz (Thursday, 18 May 2017 10:12)

    ŚWIETNIE SIĘ NADAJE NA SZKOLENIA DLA BIZNESU. MA TROCHĘ BŁĘDÓW ALE SUPER

  • #13

    Gosia (Friday, 28 April 2017 06:20)

    Rewelacja, rewelacja o tym trzeba mówić głośno.Ktoś coś fajnego wymyślił

  • #12

    bufa (Saturday, 22 April 2017 20:44)

    to mogą być najbardziej profesjonalne szkolenia-bogatctwo materiałów

  • #11

    Nauczyciel (Friday, 21 April 2017 21:38)

    skąd materiały?

  • #10

    Marek (Friday, 21 April 2017 21:36)

    świetne

  • #9

    beata (Saturday, 08 April 2017 08:08)

    rewelacja

  • #8

    komik (Friday, 07 April 2017 11:57)

    rewelacja-wracam tutaj codziennie

  • #7

    beatriceku (Tuesday, 04 April 2017 12:16)

    znalazłam szkolenia na printerescie. Uwielbiam te stronę. Masę rzeczy wykorzystuje na lekcjach. Jak ud się stworzyć grupę chcemy szkolenia

  • #6

    katarzyna (Monday, 03 April 2017 11:05)

    chcę się zapisać na szkolenie

  • #5

    lilula (Monday, 03 April 2017 10:33)

    Najlepsza strona jaką widziałam

  • #4

    kujon (Tuesday, 28 March 2017 08:17)

    rewelacja

  • #3

    zygała (Tuesday, 17 January 2017 09:13)

    Rewelacyjna strona dla nauczycieli

  • #2

    Agnieszka (Tuesday, 17 January 2017 09:12)

    Zapraszam wszystkich zainteresowanych do współpracy

  • #1

    agatajas (Sunday, 21 February 2016 09:01)

    Fajny program do nauki podobny do bardzo Innowacyjne metody angielskiego z Preply http://www.academia.info.pl/korepetycje-z-preply-korepetycje-j-angielski-gdansk

Autor strony: Agnieszka Jastrzębska-opracowania własne chronione prawem autorskim, proszę nie kopiować materiałów. Nie jest możliwe zaplanowanie prawidłowo lekcji bez wcześniejszego szkolenia. Materiały poglądowe

Problem: szkolna rzeczywistość logiczna a intuicyjny świat przyszłości.