Autorski kwestionariusz do badania zachowań metapoznawczych

Opracowany kwestionariusz "Zachowań metapoznawczych" (Agnieszka Jastrzębska, 2011) pełni trzy funkcje:

·      zachęca uczniów do podjęcia ryzyka w trakcie rozwiązania zadań i nie rezygnowania przy próbach niepowodzenia, wpływa na motywację uczniów,

·      poddaje uczniów refleksji w trakcie rozwiązywania zadań problemowych,

·      pokazuje „migawkę” metapoznawczych zachowań podczas rozwiązywania zadań (uczniowie wypełniają kwestionariusz w trakcie rozwiązywania zadań).

Kwestionariusz składa się z 17 pozycji, mierzących następujące parametry metapoznawcze:

Zaangażowanie – wstępna konfrontacja, zrozumienie problemu.

1.     Czytam pytanie w zadaniu więcej niż jeden raz?

2.     Potrafię własnymi słowami opowiedzieć o zadaniu i wskazać pytanie?

3.     Podkreślam w zadaniu istotne informacje

4.     Jeśli nie wiem ja zacząć wracam do początku zadania i czytam zadanie raz jeszcze?

5.     Myślę z wyprzedzeniem, czy zadanie będzie trudne lub nie?

Planowanie-okrywanie ważnych w zadaniu informacji, powiązanie treści zadania z własnym doświadczeniem, planowanie kolejności rozwiązania

1.     Zapisuję to co wiem korzystając z treści zadania, oraz jakie jest pytanie?

2.     Podczas rozwiązywania zadania spotykam się z trudnościami. Czy wiem na czym polegają?

3.     Przypominam sobie jakieś własne doświadczenia z życia pomagające mi zacząć rozwiązywać zadanie?

4.     Wiem w jakiej kolejności zacząć rozwiązywać zadanie? I jak to robił nauczyciel na tablicy?

Monitorowanie- wykorzystywanie różnych strategii ułatwiających rozwiązanie monitorowanie ich skuteczności.

1.     Umiem się zatrzymać i skupić moją uwagę na ważnych informacjach?

2.     Umiem narysować problem aby wyłonić informacje istotne dla rozwiązania zadania

3.     Potrafię rozbić zadanie na mniejsze części aby stało się łatwiejsze

4.     Jeżeli źle zacząłem rozwiązywać zadanie to próbuję jeszcze raz znaleźć inne lepsze rozwiązanie?

Ocena - ocena własnej skuteczności po skończeniu rozwiązywania zadań

1.     Wiem czy dobrze rozwiązałem zadanie

2.     Zakończyłem rozwiązywanie problemu, wiem co bym zrobił inaczej następnym razem?

3.     Rozwiązując to zadanie dowiedziałem się czegoś o sobie o swoich mocnych i słabych stronach.

 Kalibracja- wstępna ocena trudności zadania oraz przewidywanie własnej skuteczności w rozwianiu problemu.

1.     Z góry wiem czy uda mi się rozwiązać zadanie?

kontakt: aga_102@tlen.pl, anavissos@wp.pl

Zapraszamy na szkolenia stacjonarne i online. Wydajemy stosowne zaświadczenia.

  • Motywacja Kellera
  • Strategie ABC
  • Metapoznanie
  • Instruktażowe nauczanie 4ALL
  • Cykl Kolba
  • CLIL
  • Prawo oświatowe
  • Licencje Creative Commons

Komentarze

Comments: 28
  • #28

    Kazik (Sunday, 21 October 2018 15:04)

    Rewalacja

  • #27

    Aneta (Thursday, 21 September 2017 06:56)

    Gdzie szkolenia?

  • #26

    Rodzic (Monday, 11 September 2017 21:39)

    To powinno być obowiązkowe w polskiej szkole.

  • #25

    jejku (Sunday, 10 September 2017 19:43)

    To najlepsza strona w historii, każdy nauczyciel powinien się z tego uczyć

  • #24

    Oczkiem w Edukację (Saturday, 09 September 2017 12:26)

    Wyśmienicie skomponowany projekt, wyobrażam sobie sukcesy uczniów i ich zaangażowanie ��

  • #23

    %AE (Thursday, 17 August 2017 09:19)

    Rewelacja i jeszcze raz rewelacja!!!!

  • #22

    nauczyciel (Wednesday, 16 August 2017 12:40)

    jestem pod wrażeniem. SZOK

  • #21

    Kamagra 100mg (Thursday, 13 July 2017 16:15)

    Extra Super Viagra

  • #20

    Katarzyna (Friday, 02 June 2017 08:46)

    imponujące

  • #19

    Beata (Thursday, 01 June 2017 12:40)

    Bardzo dobra strona, zamawiam szkolenie

  • #18

    Małgosia (Thursday, 25 May 2017 21:02)

    Absolutna rewelacja

  • #17

    kasia (Thursday, 25 May 2017 09:09)

    bardzo dobra strona, każdy nauczyciel powinien ja zobaczyć

  • #16

    Zatyrany (Tuesday, 23 May 2017 19:58)

    Rewelacyjnie dobrane filmy do wyjaśniania.Strona masakra

  • #15

    blelel (Tuesday, 23 May 2017 08:34)

    dawno nie widziałam tak dobrego nauczania

  • #14

    mateucz (Thursday, 18 May 2017 10:12)

    ŚWIETNIE SIĘ NADAJE NA SZKOLENIA DLA BIZNESU. MA TROCHĘ BŁĘDÓW ALE SUPER

  • #13

    Gosia (Friday, 28 April 2017 06:20)

    Rewelacja, rewelacja o tym trzeba mówić głośno.Ktoś coś fajnego wymyślił

  • #12

    bufa (Saturday, 22 April 2017 20:44)

    to mogą być najbardziej profesjonalne szkolenia-bogatctwo materiałów

  • #11

    Nauczyciel (Friday, 21 April 2017 21:38)

    skąd materiały?

  • #10

    Marek (Friday, 21 April 2017 21:36)

    świetne

  • #9

    beata (Saturday, 08 April 2017 08:08)

    rewelacja

  • #8

    komik (Friday, 07 April 2017 11:57)

    rewelacja-wracam tutaj codziennie

  • #7

    beatriceku (Tuesday, 04 April 2017 12:16)

    znalazłam szkolenia na printerescie. Uwielbiam te stronę. Masę rzeczy wykorzystuje na lekcjach. Jak ud się stworzyć grupę chcemy szkolenia

  • #6

    katarzyna (Monday, 03 April 2017 11:05)

    chcę się zapisać na szkolenie

  • #5

    lilula (Monday, 03 April 2017 10:33)

    Najlepsza strona jaką widziałam

  • #4

    kujon (Tuesday, 28 March 2017 08:17)

    rewelacja

  • #3

    zygała (Tuesday, 17 January 2017 09:13)

    Rewelacyjna strona dla nauczycieli

  • #2

    Agnieszka (Tuesday, 17 January 2017 09:12)

    Zapraszam wszystkich zainteresowanych do współpracy

  • #1

    agatajas (Sunday, 21 February 2016 09:01)

    Fajny program do nauki podobny do bardzo Innowacyjne metody angielskiego z Preply http://www.academia.info.pl/korepetycje-z-preply-korepetycje-j-angielski-gdansk

Autor strony: Agnieszka Jastrzębska-opracowania własne chronione prawem autorskim, proszę nie kopiować materiałów. Nie jest możliwe zaplanowanie prawidłowo lekcji bez wcześniejszego szkolenia. Materiały poglądowe

Problem: szkolna rzeczywistość logiczna a intuicyjny świat przyszłości.