Sztuka popełniania błędów

Społeczeństwo osiągnięć

Żyjemy w społeczeństwie osiągnięć  z naczelnym hasłem: „Chcesz być supermenem to przyjdź do super szkoły”,            chcesz uzyskać nadludzki efekt to musisz mieć ponad przeciętna edukację.

Nauczyciele rozliczani za osiągnięcia stawiają wysokie wymagania uczniom- cała społeczność szkolna nastawiona na wynik, który jest często ważniejszy niż samo kształcenie umiejętności. Nagradzają uczniów za rezultat, wywołując silne napięcia w tym: obawy przed niepowodzeniem i byciem odrzuconym lub ukaranym.

Sztuka popełniania błędów

Oto technika, którą karciani magicy wykorzystują z nieprawdopodobnym skutkiem. Dobry magik  zna wiele trików, które zależą od szczęścia i nie zawsze działają. Jedne mogą zadziałać tylko raz na tysiąc prób. Magik wyjaśnia publiczności, że zamierza wykonać sztuczkę i celuje w tę, która udaje się raz na tysiąc prób. Oczywiście sztuczka prawie nigdy się nie udaje, więc magik przechodzi płynnie do drugiej próby-do efektu, który udaje się mniej więcej raz na sto prób-a gdy również zawodzi, płynnie przechodzi do efektu, który udaje się raz na dziesięć prób i jeśli i to się nie uda to ma pewniaka, którym nie zaimponuje publiczności ale to pewniak. Magik, który będzie miał szczęście to oszołomi publiczność. Ukrywając i mając kontrolę nad wszystkimi przypadkami "błędów" dokona cudu. Różnica pomiędzy uczeniem się a magicznymi pokazami jest taka, że podczas kiedy magicy ukrywają przed publicznością swoje błędy, uczeń ucząc się popełnia błędy publicznie. Jeżeli ten błąd spowoduje poczucie wstydu to uczeń odnosząc do siebie porażkę, będzie unikał nieprzyjemnych emocji ( zacznie wagarować, oddawać puste sprawdziany) ponieważ nie ma nad tym kontroli. Ważne jest przekierowanie porażki na poczucie winy.Poczucie winy związane jest z zachowaniem, nad którym uczeń może mieć kontrolę i podobnie jak magik może wpływać na wielkość popełnianych błędów. 

Psychoanalitycy Junga uważali wstyd za bagno duszy. Nauczyciele mogą pomóc uczniom "przejść przez nie w kaloszach". To właśnie wstyd uniemożliwia przeżycie porażki. Kiedy uczeń zachęcony przez nauczyciela decyduje się wystąpić przed klasą to jest tak przerażony wcześniejszymi doświadczeniami poczucia wstydu, że odbiera mu głos. Wielokrotnie można to zaobserwować. Wcześniejsze doświadczenia pokazały, że jest mało inteligentny, słaby, nie umie się wysławiać, argumentować. Kiedy uczeń osiagnął sukces szkolny a został zlekceważony to również rośnie poczucie wstydu. Wstyd generuje myśl: "Nie jestem mądry, nie jestem dobry, jestem głupi...". Jeżeli uczeń popełnił błąd to jego wstyd powie: "Jestem błędem" a jego uśpione poczucie winy może go obronić i odezwać się w trudnej dla niego sytuacji :"Przepraszam ale popełniłem błąd i mogę to naprawić". Wstyd jest powiązany ze wszystkimi trudnymi zachowaniami szkolnymi w tym z :agresja, uzależnieniem itd.

 

Dlaczego porażki szkolne rujnują uczniowi życie?

Szkoła jest specyficznym środowiskiem, w którym porażki mogą ponosić zarówno uczniowie jak i nauczyciele. Pierwsi płacą za to bezradnością intelektualną a drudzy wypaleniem zawodowym. Dla całej społeczności szkolnej porażka może zachwiać życiową równowagę, wzbudzając nieprzyjemne emocje, osłabiając przekonania na własny temat. 

Kiedy uczeń traci kontrolę to...

To  zachowanie może to przypominać zachowania podobne do bohatera tego filmu:)

Mózg nie rozwiną się w ciagu jednego dnia. Kształcił swoje zdolności przez miliony lat.  Aby przetrwać nasi przodkowie musieli zdobywać pożywienie, schronienie- czyli dążyli do zdobycia "marchewki"  a unikali "kija", czyli drapieżników, głodu i innych. Z punktu widzenia przetrwania kije oddziałują silniej niż marchewki. Jeśli nie uda ci się zdobyć marchewki dzisiaj masz szansę jeszcze jutro. Jeśli nie unikniesz kija to już żadnej marchewki nie zdobędziesz.

"Zjedz dziś obiad, nie bądź nim". Setki lat wpływało na takie zachowanie. Kiedy uczeń popełni błąd to mimo całego dnia i wielu ciekawych sytuacji on przed snem właśnie o tym właśnie będzie myślał. Mózg jest stale gotowy do przyjęcia negatywnego doświadczenia, aby przetrwać. Kiedy pojawia się  choćby najmniejsze niepowodzenie albo problem mózg koncentruje się na nim, lekceważąc przy tym wszystko inne. 

Warto zapamietać :uczeń zacznie dobrze się czuć kiedy liczba pozytywnych doświadczeń przekroczy trzykrotnie chwile negatywne.

B.L.Fredrickson, Pozytywność.Naukowe podejście do emocji, które pomaga zmienić jakość życia

Bezradność intelektualna  w szkole pojawia się bardzo często z uwagi na to, że coraz trudniej sprostać uczniom postawione im wymagania edukacyjne. Uczeń widzi, że wysiłki nad opanowaniem treści jednego czy więcej przedmiotów okazują się daremne. Jest to szczególny przypadek wyuczonej bezradności, ponieważ poczucie niemożności osiągnięcia sukcesu jest skutkiem wcześniejszych niepowodzeń spowodowanych treścią i formą kształcenia. Doświadczają jej uczniowie, którzy początkowo wierzyli w siebie i swoje możliwości, ale nie podołali zadaniom, jakie im postawiono lub, jakie sami sobie postawili. W związku z tym nabrali przekonania, że żaden wysiłek podjęty w tym zakresie im się nie opłaci. Cedują poczucie kontroli na czynniki zewnętrzne i odpierają argumenty o podjęciu odpowiedzialności za swój proces uczenia się i zachowania.

 W większym stopniu to co negatywne, zatruje to co pozytywne. Jak dużo pozytywnych doświadczeń musisz przeżyć aby "przeprogramować siebie na poczucie winy" i zmniejszać druzgocące poczucie wstydu?

Write a comment

Comments: 1

kontakt: aga_102@tlen.pl, anavissos@wp.pl

Zapraszamy na szkolenia stacjonarne i online. Wydajemy stosowne zaświadczenia.

  • Motywacja Kellera
  • Strategie ABC
  • Metapoznanie
  • Instruktażowe nauczanie 4ALL
  • Cykl Kolba
  • CLIL
  • Prawo oświatowe
  • Licencje Creative Commons

Komentarze

Comments: 27
  • #27

    Aneta (Thursday, 21 September 2017 06:56)

    Gdzie szkolenia?

  • #26

    Rodzic (Monday, 11 September 2017 21:39)

    To powinno być obowiązkowe w polskiej szkole.

  • #25

    jejku (Sunday, 10 September 2017 19:43)

    To najlepsza strona w historii, każdy nauczyciel powinien się z tego uczyć

  • #24

    Oczkiem w Edukację (Saturday, 09 September 2017 12:26)

    Wyśmienicie skomponowany projekt, wyobrażam sobie sukcesy uczniów i ich zaangażowanie ��

  • #23

    %AE (Thursday, 17 August 2017 09:19)

    Rewelacja i jeszcze raz rewelacja!!!!

  • #22

    nauczyciel (Wednesday, 16 August 2017 12:40)

    jestem pod wrażeniem. SZOK

  • #21

    Kamagra 100mg (Thursday, 13 July 2017 16:15)

    Extra Super Viagra

  • #20

    Katarzyna (Friday, 02 June 2017 08:46)

    imponujące

  • #19

    Beata (Thursday, 01 June 2017 12:40)

    Bardzo dobra strona, zamawiam szkolenie

  • #18

    Małgosia (Thursday, 25 May 2017 21:02)

    Absolutna rewelacja

  • #17

    kasia (Thursday, 25 May 2017 09:09)

    bardzo dobra strona, każdy nauczyciel powinien ja zobaczyć

  • #16

    Zatyrany (Tuesday, 23 May 2017 19:58)

    Rewelacyjnie dobrane filmy do wyjaśniania.Strona masakra

  • #15

    blelel (Tuesday, 23 May 2017 08:34)

    dawno nie widziałam tak dobrego nauczania

  • #14

    mateucz (Thursday, 18 May 2017 10:12)

    ŚWIETNIE SIĘ NADAJE NA SZKOLENIA DLA BIZNESU. MA TROCHĘ BŁĘDÓW ALE SUPER

  • #13

    Gosia (Friday, 28 April 2017 06:20)

    Rewelacja, rewelacja o tym trzeba mówić głośno.Ktoś coś fajnego wymyślił

  • #12

    bufa (Saturday, 22 April 2017 20:44)

    to mogą być najbardziej profesjonalne szkolenia-bogatctwo materiałów

  • #11

    Nauczyciel (Friday, 21 April 2017 21:38)

    skąd materiały?

  • #10

    Marek (Friday, 21 April 2017 21:36)

    świetne

  • #9

    beata (Saturday, 08 April 2017 08:08)

    rewelacja

  • #8

    komik (Friday, 07 April 2017 11:57)

    rewelacja-wracam tutaj codziennie

  • #7

    beatriceku (Tuesday, 04 April 2017 12:16)

    znalazłam szkolenia na printerescie. Uwielbiam te stronę. Masę rzeczy wykorzystuje na lekcjach. Jak ud się stworzyć grupę chcemy szkolenia

  • #6

    katarzyna (Monday, 03 April 2017 11:05)

    chcę się zapisać na szkolenie

  • #5

    lilula (Monday, 03 April 2017 10:33)

    Najlepsza strona jaką widziałam

  • #4

    kujon (Tuesday, 28 March 2017 08:17)

    rewelacja

  • #3

    zygała (Tuesday, 17 January 2017 09:13)

    Rewelacyjna strona dla nauczycieli

  • #2

    Agnieszka (Tuesday, 17 January 2017 09:12)

    Zapraszam wszystkich zainteresowanych do współpracy

  • #1

    agatajas (Sunday, 21 February 2016 09:01)

    Fajny program do nauki podobny do bardzo Innowacyjne metody angielskiego z Preply http://www.academia.info.pl/korepetycje-z-preply-korepetycje-j-angielski-gdansk

Autor strony: Agnieszka Jastrzębska-opracowania własne chronione prawem autorskim, proszę nie kopiować materiałów. Nie jest możliwe zaplanowanie prawidłowo lekcji bez wcześniejszego szkolenia. Materiały poglądowe

Problem: szkolna rzeczywistość logiczna a intuicyjny świat przyszłości.