Czy współczesna szkoła cierpi na agnozję?

Czym jest agnozja?

Na podstawie filmu: "Dotyk miłości"

O człowieku, który pomylił głowę swojej żony z kapeluszem

Chciałabym przedstawić pewną opowieści o doktorze P, który był wybitnym muzykiem i wykładowcą w miejscowej Akademii Muzycznej. To właśnie na uczelni po raz pierwszy zauważono jego dziwne zachowanie. Kiedy zgłaszał się do niego student nie rozpoznawał go po twarzy, dopiero kiedy zaczynał mówić to identyfikował go po głosie. Doktor nie tylko coraz częściej nie rozpoznawał twarzy ale widział je tam gdzie ich wcale nie było. Doktor P budził rozbawienie ponieważ często poklepywał hydranty i liczników parkingowe, prawdopodobnie brał je za dziecięce głowy, kłaniał się klamkom. Wcale nie czuł się chory, nigdy nie czuł się lepiej. Doktor P zdawał się za każdym razem nie widzieć pełnego obrazu, a jedynie detale, które docierały do niego niczym piknięcia na ekranie radaru. Skupił uwagę na kolorach, ostrości czasem na jakimś kształcie. Ani razu nie odebrał fotografii jako całości. Kiedy obraz jemu przedstawiany  był pozbawiony jakiś szczegółów wymyślał dla niego nieistniejące cechy. Dobrze rozpoznawał też karty w talii oraz znanych ludzi na podstawie ich karykatur, zapewne dzięki dostrzeganiu charakterystycznych elementów, które zostały w nich wyeksponowane – jak cygaro Churchilla. Rozpoznał co prawda Einsteina, ale tylko dlatego, że wyłowił charakterystyczne dla niego cechy, jak włosy i wąsy.

 Doktor P jeśli idzie o wzrok, był wyraźnie zagubiony w świecie martwych abstrakcji. Nic nie było dla niego znajome. Interpretował świat jak komputer, posługując się kluczowymi cechami i schematycznymi związkami. Żona mawiała, że mąż wszystko robi mechanicznie – mechanicznie się ubiera, mechanicznie je, mechanicznie celebruje poranną toaletę, wszystko jakby bezmyślnie. Jeśli coś mu przeszkodzi, nie wie, co ma robić, nieruchomieje i milknie, jakby nie poznając świata wokół siebie.  

Osąd najważniejsza zdolność człowieka

Osąd jest intuicyjny, osobisty, wszechstronny i konkretny. Uczeń widzi jak się rzeczy maja w stosunku do siebie i do niego samego. To właśnie  brak umiejętności osądzania, ustawiania rzeczy względem powodowało dziwaczne zachowanie doktora P. Osąd jest najważniejszą ze zdolności jakie posiadamy. Zwierzę i człowiek mogą doskonale poradzić sobie bez podstawy abstrakcyjnej ale bardzo szybko zginą jeśli pozbawi się ich zdolności osadzania.

 

Uczeń w szkole chorej na agnozję

W takiej szkole: 

  • Uczeń zna tylko detale, definicje, uczeń w sytuacji testowej również odnajduje cechy obiektu na podstawie których zgaduje właściwa odpowiedź
  • Uczeń nie widzi całości, kontekstu, nie wkłada w to emocji, nie odnosi tego do siebie- zapomina, nie potrafi wykorzystać wiedzy w nowej sytuacji.
  • Pamięta tylko to co kontrastowe, wyraźne a na sprawdzianach nie ma na czym oprzeć  swojej wiedzy, na czym ją zakotwiczyć, do czegoś odnieść dlatego często porzuca zamiar i oddaje pustą kartkę.
  • Jest przyzwyczajony przez lata szkolnej edukacji do gotowych rozwiązań i dokładnych instrukcji: ile, jak, na kiedy i czego mają się nauczyć. Oczekują notatek, podręczników z tabelkami i grafikami oraz czytelnym podsumowaniem w ramce. W nich jest wszystko, czego potrzebują, aby zaliczyć kolejny sprawdzian, test i klasówkę wszystko podobnie jak doktor P wykonuje mechanicznie.

 

Uczyć można w każdej sytuacji:)

Różne podejścia do nauczania a 4ALL

Dyskusja między różnymi podejściami do teorii uczenia toczy się wokół rozumienia roli ucznia i nauczyciela w procesie zdobywania wiedzy i uczenia się. Wg behawiorystów nauka jest produktem relacji przyczynowości, gdzie wystarczy manipulować nagrodami i karami, aby uzyskać zamierzony efekt. W szkole taką rolę pełnią oceny. Wydawałoby się, że wystarczy postawić uczniowi ocenę niedostateczną a ta wpłynie na modyfikacje jego zachowania wobec przekazywanej przez nauczyciela wiedzy. Procesy poznawcze są kontrolowane z zewnątrz gdyż to właśnie  nauczyciel w pełni nadzoruje proces uczenia się, stając się przewodnikiem, który naucza i wychowuje. Zależy mu wtedy na wyniku końcowym 

 Prezentowany przeze mnie model lekcji 4All  pokaże w jaki sposób wiedza może być aktywnie budowana przez ucznia a teoria uczenia przez doświadczenie w zręcznych rękach nauczyciela może być przekształcona w strategie uczenia się skutkujące:

  1. Wzrostem motywacji i zainteresowania uczniów lekcją czyli podniesieniem pozytywnych postaw wobec nauki i osiąganiem przez nich lepszych wyników w nauce.
  2. Obserwowalną poprawą zachowania, większym zdyscyplinowanie na lekcji.
  3. Przyjęciem odpowiedzialności przez uczniów za własną naukę, mniejszym scedowaniem niepowodzeń na czynniki zewnętrzne.
  4. Podejmowaniem ryzyka w procesie uczenia się.

Write a comment

Comments: 1
  • #1

    Aurogr (Friday, 14 July 2017 07:53)

    Sildalis

kontakt: aga_102@tlen.pl, anavissos@wp.pl

Zapraszamy na szkolenia stacjonarne i online. Wydajemy stosowne zaświadczenia.

  • Motywacja Kellera
  • Strategie ABC
  • Metapoznanie
  • Instruktażowe nauczanie 4ALL
  • Cykl Kolba
  • CLIL
  • Prawo oświatowe
  • Licencje Creative Commons

Komentarze

Comments: 27
  • #27

    Aneta (Thursday, 21 September 2017 06:56)

    Gdzie szkolenia?

  • #26

    Rodzic (Monday, 11 September 2017 21:39)

    To powinno być obowiązkowe w polskiej szkole.

  • #25

    jejku (Sunday, 10 September 2017 19:43)

    To najlepsza strona w historii, każdy nauczyciel powinien się z tego uczyć

  • #24

    Oczkiem w Edukację (Saturday, 09 September 2017 12:26)

    Wyśmienicie skomponowany projekt, wyobrażam sobie sukcesy uczniów i ich zaangażowanie ��

  • #23

    %AE (Thursday, 17 August 2017 09:19)

    Rewelacja i jeszcze raz rewelacja!!!!

  • #22

    nauczyciel (Wednesday, 16 August 2017 12:40)

    jestem pod wrażeniem. SZOK

  • #21

    Kamagra 100mg (Thursday, 13 July 2017 16:15)

    Extra Super Viagra

  • #20

    Katarzyna (Friday, 02 June 2017 08:46)

    imponujące

  • #19

    Beata (Thursday, 01 June 2017 12:40)

    Bardzo dobra strona, zamawiam szkolenie

  • #18

    Małgosia (Thursday, 25 May 2017 21:02)

    Absolutna rewelacja

  • #17

    kasia (Thursday, 25 May 2017 09:09)

    bardzo dobra strona, każdy nauczyciel powinien ja zobaczyć

  • #16

    Zatyrany (Tuesday, 23 May 2017 19:58)

    Rewelacyjnie dobrane filmy do wyjaśniania.Strona masakra

  • #15

    blelel (Tuesday, 23 May 2017 08:34)

    dawno nie widziałam tak dobrego nauczania

  • #14

    mateucz (Thursday, 18 May 2017 10:12)

    ŚWIETNIE SIĘ NADAJE NA SZKOLENIA DLA BIZNESU. MA TROCHĘ BŁĘDÓW ALE SUPER

  • #13

    Gosia (Friday, 28 April 2017 06:20)

    Rewelacja, rewelacja o tym trzeba mówić głośno.Ktoś coś fajnego wymyślił

  • #12

    bufa (Saturday, 22 April 2017 20:44)

    to mogą być najbardziej profesjonalne szkolenia-bogatctwo materiałów

  • #11

    Nauczyciel (Friday, 21 April 2017 21:38)

    skąd materiały?

  • #10

    Marek (Friday, 21 April 2017 21:36)

    świetne

  • #9

    beata (Saturday, 08 April 2017 08:08)

    rewelacja

  • #8

    komik (Friday, 07 April 2017 11:57)

    rewelacja-wracam tutaj codziennie

  • #7

    beatriceku (Tuesday, 04 April 2017 12:16)

    znalazłam szkolenia na printerescie. Uwielbiam te stronę. Masę rzeczy wykorzystuje na lekcjach. Jak ud się stworzyć grupę chcemy szkolenia

  • #6

    katarzyna (Monday, 03 April 2017 11:05)

    chcę się zapisać na szkolenie

  • #5

    lilula (Monday, 03 April 2017 10:33)

    Najlepsza strona jaką widziałam

  • #4

    kujon (Tuesday, 28 March 2017 08:17)

    rewelacja

  • #3

    zygała (Tuesday, 17 January 2017 09:13)

    Rewelacyjna strona dla nauczycieli

  • #2

    Agnieszka (Tuesday, 17 January 2017 09:12)

    Zapraszam wszystkich zainteresowanych do współpracy

  • #1

    agatajas (Sunday, 21 February 2016 09:01)

    Fajny program do nauki podobny do bardzo Innowacyjne metody angielskiego z Preply http://www.academia.info.pl/korepetycje-z-preply-korepetycje-j-angielski-gdansk

Autor strony: Agnieszka Jastrzębska-opracowania własne chronione prawem autorskim, proszę nie kopiować materiałów. Nie jest możliwe zaplanowanie prawidłowo lekcji bez wcześniejszego szkolenia. Materiały poglądowe

Problem: szkolna rzeczywistość logiczna a intuicyjny świat przyszłości.